Het Eureka-moment

Het begon allemaal toen Eisler zelf een karige bijbaan had in een restaurant. Hij zag de uitdaging én de potentie, en voilà, zijn eigen business was geboren. In een stad waar uit eten gaan net zo gewoon is als de metro pakken, zag Eisler goud in het reserveringsspel. Met talloze hotspots verspreid over de stad, is het bemachtigen van een tafeltje een ware kunst op zich.

Volgens de schrijvers van The New York Magazine is het bij sommige eetgelegenheden haast een epische queeste om een plekje te veroveren. Neem bijvoorbeeld het populaire restaurant Sailor, waar op het magische tijdstip van 11:00 uur stipt een digitale stormloop losbarst om een tafeltje te bemachtigen voor twee weken later. Eisler zag dit als een uitdaging én een kans.

De handel in high-end reserveringen in het restaurant

En zo begon het spel van Eisler. Hij kocht reserveringen op, niet om zelf te genieten van een luxe diner, maar om ze door te verkopen voor torenhoge bedragen. Mensen zijn bereid flink te dokken voor een felbegeerd plekje aan de eettafel. Een lunchtafeltje bij Maison Close ging onlangs voor maar liefst $ 860 over de digitale toonbank, terwijl een reservering voor Carbone zelfs meer dan $ 1.000 opleverde. Eisler wist op deze wijze vorig jaar een flinke zakcent te vergaren van bijna $ 70.000.

Eisler werkt als een digitale sluipmoordenaar, gebruikmakend van reserveringssites en de telefoon om zijn doelwitten te benaderen. Maar niet zonder risico, want sommige restaurants herkennen inmiddels zijn stem en naam. Dan moet Eisler creatief te werk gaan, zich voordoend als iemand anders met een ander accent of zelfs een hogere, vrouwelijke stem. Het heeft al tot komische situaties geleid, zoals mannen op eerste dates die ongemakkelijk de naam van een vrouw noemen als de reservering wordt gevraagd.

Het verhaal van Alex Eisler is een mix van slimheid, durf en een snufje ondeugendheid. Een lesje in ondernemerschap in de betonnen jungle van New York City, waar de mogelijkheden net zo grenzeloos zijn als de skyline. Eisler bewijst dat met een scherp brein en een vleugje creativiteit zelfs de meest alledaagse bezigheden kunnen uitmonden in een winstgevende onderneming. En wie weet welk avontuur er nog wacht voor deze gewiekste wiskundestudent in de stad die altijd in beweging is.