Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd onder ruim 1000 sporters. Van alle respondenten heeft 68,8% dit jaar goede voornemens gemaakt op het gebied van sport en gezondheid. 88,6% houdt zich hier met de zomer in zicht nog steeds aan.

Van apps tot kleding

Bijna 80% van de respondenten die goede voornemens heeft gemaakt, investeert hier ook in. De investeringen worden bijvoorbeeld gedaan in een abonnement op de sportschool, maar ook in betaalde sportapps, sportkleding of fitnesshorloges. 15,9% van de mensen die investeren in goede voornemens geeft aan te hebben betaald voor een abonnement, 27% voor andere aankopen om het voornemen kracht bij te zetten en 36,3% koos voor zowel een abonnement als andere aankopen.

Meer dan €250

Van die laatste groep geeft bijna de helft (46%) meer dan €250 per jaar uit. 25,6% telde tussen de €100 en €250 neer en 28,4% bleef steken op een bedrag onder de €100. ‘Behoorlijke bedragen, al hebben we wel gerekend met wat respondenten over een jaar genomen uitgeven – dus ook de abonnementskosten zijn over een jaar verspreid’, aldus de onderzoekers.

‘Maar je ziet dat consumenten bereid zijn te investeren om hun sportieve doelen te behalen. In de huidige markt zijn er ook veel gadgets ter ondersteuning, die soms net dat extra duwtje kunnen geven – denk aan apps en smartwatches die je motiveren door aan te geven dat je je doel behaalt als je nu nog even op de fiets springt, of een rondje gaat hardlopen.’

Over dit onderzoek

Aan het onderzoek, uitgevoerd door XXL Nutrition, deden 1034 sportschoolbezoekers mee vanuit het hele land. 70,1% van de ondervraagden is man, 29,1% vrouw.