Maak kennis met de Cixi Vigoz

Deze Franse wagen komt van het mobiliteitsmerk Cixi, een bedrijf dat zich vooral richt op elektrische fietsen. Of het voertuigje meer wegheeft van een microcar, auto of fiets, is nog even de vraag. Want ja, het lijkt op een microcar, maar hij mag véél harder: met een topsnelheid van 120 km/u is die bijna net zo snel als een Dacia Spring, die gaat maar 5 km/u harder. En als je dat vergelijkt met de 45 km/u van de meeste microcars, kun je de Vigoz eigenlijk niet echt in die categorie plaatsen.

Een echte auto kun je het overigens ook niet noemen. Dat zie je meteen aan de vorm: het is een driewieler. Maar de grootste reden? Er zitten trappers in. Het is dus eigenlijk eerder een fiets?! Laten we het maar gewoon bij de naam Vigoz houden, wel zo makkelijk, toch?

Afbeelding: Cixi

Het is niet nodig om hard te trappen

De Cixi Vigoz heeft dus trappers, maar je kunt je vast voorstellen dat je héél hard zou moeten trappen om een beetje vooruit te komen, laat staan 120 km/u te halen. Daar komt gelukkig de elektrische ondersteuning om de hoek kijken. Na een paar trapbewegingen begint het systeem namelijk mee te helpen. Door middel van een sensor die meet hoe hard je trapt, levert de motor extra vermogen. Dat kun je zelf instellen op verschillende niveaus. Wel zo handig als je door de bebouwde komt rijdt, en niet op de snelweg.

Lees ook: Chinees ‘stofzuigerbedrijf’ komt zonder schaamte met tweede elektrische auto: kopie van Bugatti en Rolls-Royce.

Dan vraag je je misschien af hoe ver je met dit ding kunt komen. Nou, dat zit best goed: met een actieradius van 160 km kun je flink wat kilometers maken. Dat is te danken aan een 22 kWh-accu, eentje die iets kleiner dan die van de Dacia Spring (24,8 kWh), die tevens wel een iets grotere range van 225 km haalt. Of roadtrippen echt een goed idee is, valt te betwijfelen. Met een oplaadtijd van zes uur moet je namelijk aardig wat geduld hebben als je veel meters wilt maken.

Heb je een rijbewijs nodig?

Volgens Cixi heb je in Frankrijk en Zwitserland een B1-rijbewijs nodig om de Vigoz te mogen besturen. Dat is niet hetzelfde als het B1-rijbewijs in Nederland. Als de Cixi Vigoz hier ooit te koop komt, is de kans groot dat je een brommobielrijbewijs (AM) of een standaard autorijbewijs (B) nodig hebt. Wie met de Vigoz de weg op gaat, hoeft zich trouwens geen zorgen te maken over veiligheid of comfort: er zijn gordels, kreukelzones, airco en verwarming aanwezig. Best netjes voor een driewieler.

▼ scroll verder ▼

En hoewel de Cixi Vigoz eruitziet als een eenzitter, is het stiekem gewoon een tweezitter, je kan je date dus gewoon meenemen. Of je indruk ermee maakt? Dat is een ander verhaal. Je zit trouwens achter elkaar en niet naast elkaar. Iets minder gezellig. Wie er eentje wil kopen, heeft helaas pech, de Vigoz wordt namelijk alleen in abonnementsvorm aangeboden. Wat dat precies gaat kosten, is nog niet bekend. Wat we wél weten: Cixi bouwt de Vigoz zo dat hij minimaal 15 jaar mee kan. Dat lijkt misschien niet superlang, maar hé, het blijft in de basis natuurlijk ook gewoon een ‘fiets’.

Lees ook: Flitedeck: dit hypermoderne stuur is hét snufje voor de échte fietsliefhebbers