Indiaas automerk komt met een bizar goedkope variant van de G-Wagon
Wie op zoek is naar een leuke off-roader, komt in Nederland vaak maar bij een paar modellen uit. Denk aan de Land Rover Defender en de Mercedes-Benz G-Wagon, beide zijn bolides die je zonder zorgen offroad kunt nemen, maar ook behoorlijk prijzig zijn. Het Indiase automerk Mahindra heeft echter een zeer interessante optie in de etalage staan: een model dat bijna te mooi lijkt om waar te zijn. Of dat ook echt zo is? Wij nemen je mee om het uit te zoeken.
Wat is Mahindra eigenlijk?
Mahindra is een van de grootste autofabrikanten van India. Het merk werd bekend door SUV’s en terreinwagens en is al actief sinds 1945. Aanvankelijk bouwde Mahindra de originele Willy Jeeps onder licentie, maar al snel besloot het merk eigen varianten te maken. Die waren robuuster, eenvoudiger qua techniek en makkelijker te repareren. In 2000 kwam de Bolero op de markt, Mahindra’s eerste echte moderne terreinwagen. Het model is zo populair dat er anno 2025 ongeveer 1,3 miljoen exemplaren van zijn verkocht, best netjes. Toch valt op dat de Bolero qua uitstraling veel wegheeft van de in 1979 geïntroduceerde G-Wagon. Maar is die vergelijking terecht?
Van buiten bijna hetzelfde
Vooral aan de buitenkant zijn de gelijkenissen opvalland. Aan de zijkant wordt meteen duidelijk dat de Bolero op de G-Wagon lijkt. De streep langs de zijkant lijkt zo van de Duitse SUV overgenomen, en ook de positie van de voorruit doet denken aan de G-Wagon. Qua formaat is het echter een stuk kleiner, een soort “baby G-Wagon.” Ook is de Bolero ongeveer 1.000 kg lichter, mooi meegenomen!
Binnenin is het een heel ander verhaal. Het interieur van de Bolero is oerdegelijk en functioneel te noemen, terwijl de G-Wagon meer weg heeft van een luxe sedan. De Bolero heeft weinig luxe opties; in de brochure worden alleen parkeersensoren achter en dubbele airbags genoemd, functies waar de G-Wagon al jaren standaard mee is uitgerust.

Motorisch zijn er grote verschillen
Onder de motorkap kan de Mahindra Bolero niet met een G-Wagon worden vergeleken. Hij heeft namelijk maar een 1,5 L viercilinder diesel met 75 pk en 210 Nm aan boord, terwijl de G350 beschikt over een 3.0 L zescilinder diesel met 286 pk en 600 Nm. Vierwielaandrijving is standaard bij de G-Wagon, maar bij de Bolero een optie. Beide rijden op diesel en zijn geschikt voor de meeste terreinen, maar qua kracht en prestaties liggen ze ver uit elkaar.
Vooral de prijs maakt uit
Het grootste verschil zit natuurlijk in de prijs. Omgerekend kost de Mahindra Bolero slechts € 7.684, een bijzonder laag bedrag. Vooral als je nagaat dat je daarvoor een echte, bruikbare terreinwagen krijgt. De G-Wagon begint daarentegen bij € 199.466, wat het verschil extra duidelijk maakt. Wie graag een Bolero wil kopen in Europa, heeft helaas pech: het model wordt hier niet verkocht. Echte liefhebbers kunnen er natuurlijk wel importeren, en zelfs met de importkosten erbij ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan met een G-Wagon. Bovendien rij je echt met iets bijzonders rond in Nederland!
Lees ook: Man tovert een oude Mitsubishi om tot een houten G-Wagon