De 1972 Beast

Geloof ons: je hebt nog nooit een auto gezien zoals deze, als je het überhaupt een auto kunt noemen. De ‘Beast’, gebouwd door de Engelse monteur John Dodd, is geen gewone wagen, maar een uniek experiment: er bestaat er maar één van op de wereld. Het eerste wat opvalt is de enorme motorkap en de lengte van de auto.

Dat is niet voor niets, want onder die kap ligt een gigantische 27-liter Rolls-Royce Merlin V12. Herkenbaar? Logisch: deze motor dreef ook het legendarische Spitfire-vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog aan. Het was natuurlijk een flinke uitdaging om zo’n krachtpatser in een auto te bouwen, en Dodd ging dan ook helemaal all-in om zijn waanzinnige idee werkelijkheid te maken.

Historics Auctioneers

Lees ook: Deze Poolse autotuner bewijst dat een Audi RS6 ook als sedan heel bruut is

Indrukwekkende specificaties

John Dodd deed niet alleen het uiterlijke ontwerp van de Beast zelf: hij bouwde ook een unieke versnellingsbak speciaal voor deze megaslee. Elke standaardbak zou simpelweg bezwijken onder de enorme kracht van een motor die oorspronkelijk voor een vliegtuig was bedoeld. Toen de auto in 1972 af was, leverde hij specificaties en prestaties waar je vandaag de dag nog van opkijkt.

Met zo’n 850 pk en een topsnelheid van 290 km/u was de Beast niet alleen razendsnel voor nu, maar voor de jaren 70 ronduit krankzinnig. Zelfs exotische sportwagens uit die tijd konden daar niet aan tippen, waardoor de Beast tot één van de snelste straatlegale wagens van zijn tijd behoorde.

Historics Auctioneers

Het beest is los

Door zijn specificaties en kwaliteiten, die je niet bepaald bescheiden zijn, heeft de unieke auto zeker een reputatie opgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Britse veilingorganisatie Historics Auctioneers, die zich specialiseert in de koop en verkoop van oldtimers, heeft de wagen op hun site gezet.

Historics Auctioneers

De Beast staat nu te koop en de geschatte prijs ligt tussen de 75.000 en 100.000 pond, ongeveer zo’n 113.600 euro. Gezien de iconische status van deze unieke wagen, is het goed mogelijk dat het uiteindelijke bod nog een stuk hoger uitvalt. Wie zelf het stuur van dit brute monster wil vasthouden, moet dus diep in de buidel tasten.

▼ scroll verder ▼

Benieuwd naar meer unieke bolides? Lees dan ook: Pimp my Ferrari: Amerikaans bedrijf geeft iconische Ferrari’s een “Blue Steal” make-over