Maak kennis met Jaecoo

Jaecoo is, in tegenstelling tot Range Rover, nog geen gevestigde naam in Nederland. Logisch ook, want het merk bestaat pas sinds 2023. Het label is opgezet door het Chinese Chery Automobile, en die naam klinkt waarschijnlijk al wat bekender. Chery draait namelijk al mee sinds 1997 en is inmiddels één van de grootste autofabrikanten van China. In 2024 rolden er meer dan 30 miljoen auto’s van de band. Geen kleine jongen dus.

Met Jaecoo wil Chery nu ook Europa veroveren, en dan meteen in het premiumsegment. Het doel is duidelijk: laten zien dat Chinese auto’s niet alleen slim geprijsd zijn, maar ook uitstraling hebben. En dat doen ze met een design dat je moeilijk kunt missen.

Jaecoo J7 Range Rover kloon
Jaecoo

Lees ook: Oogverblindend: tuner monteert ‘horloge-velgen’ op Rolls-Royce Phantom

Premium look, maar luxe is iets anders

Met de J7 en J5 zette Jaecoo eerder dit jaar al voet op Britse bodem, en nu is ook Nederland aan de beurt. Beide modellen zijn compacte SUV’s, leverbaar als plug-in hybride. De J5 is zelfs ook volledig elektrisch te krijgen.

Zodra je er eentje ziet rijden, valt het kwartje snel: dit lijkt verdacht veel op Range Rover. Vooral de voor- en achterkant doen denken aan de Evoque en de Sport. Smalle lampen, weinig glas, strakke lijnen en een hoekige vormgeving: het zit er allemaal in. Ook de lijn net onder de ramen voelt héél bekend aan.

Binnenin wordt het verschil iets duidelijker. Al begint het al bij het stuur, want ook het logo daarvan heeft opvallend veel weg van dat van de Britten. Het interieur is strak en minimalistisch, maar aan de materialen merk je dat Jaecoo nét niet hetzelfde luxeniveau aantikt als Range Rover. En eerlijk is eerlijk: dat mag ook wel, gezien de prijs.

Scherp geprijsd en prima specs

De Jaecoo J5 staat er al vanaf € 29.490. Daarvoor krijg je een hybride met 224 pk en 295 Nm koppel. De sprint naar 100 km/h duurt 7,9 seconden en de topsnelheid ligt op 175 km/h.

Een maatje groter? Dan kom je uit bij de J7. Die kost € 37.900 en levert een systeemvermogen van 350 pk en 525 Nm koppel. Naar de 100 km/h gaat in 8,5 seconden en hij loopt door tot 180 km/h.

Voor relatief weinig geld rijd je dus in een SUV die er opvallend Brits uitziet. Je moet alleen soms even uitleggen dat het géén Range Rover is. Maar goed, dat is misschien juist deel van de charme. Of niet?

Lees ook: Het Chinese BYD stoot Bugatti van de troon met de snelste auto ter wereld