‘Neue Klasse’, maak kennis met de nieuwe designtaal van BMW

De aftrap van deze nieuwe designtaal van BMW is gegeven met de gloednieuwe iX3, en wij hadden het voorrecht om deze met eigen ogen te aanschouwen in München. Dit is de allereerste BMW die de nieuwe designtaal van het Beierse merk omarmt.

Maar wat maakt de nieuwe BMW iX3 dan zo speciaal? Ten eerste is dit, zoals eerder vermeld, de eerste BMW uit de Neue Klasse-familie. In de nabije toekomst zullen alle BMW-modellen in deze designtaal op de markt verschijnen.

Iconische designelementen

Wie naar de voorzijde van de iX3 kijkt, zal opmerken dat de welbekende nierengrill, die veel huidige BMW-modellen (zoals de 4- en 5-serie) kenmerkt, is vervangen door een kleinere, maar vooral smallere variant. Dit doet denken aan de Neue Klasse-modellen uit de jaren 60, waar de BMW 1500 een mooi voorbeeld van is. De diagonaal geplaatste koplampen dragen ook bij aan de traditionelere designtaal van BMW.

De BMW iX3 (bron: MAN MAN)
De BMW iX3 (bron: MAN MAN)

De achterzijde volgt ook de nieuwe designtaal. Zo beschikt de iX3 over smallere achterlichten, terwijl oudere BMW’s vaak bredere exemplaren hadden. De iets smallere, maar bredere achterlichten zorgen ervoor dat de iX3 er visueel lager en breder uitziet dan hij daadwerkelijk is.

Het interieur heeft eveneens een nieuwe designtaal, eentje die ons daadwerkelijk omver blies: in het midden van de iX3 zit het zogenoemde ‘BMW Panoramic iDrive’-systeem. Dit display strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl en geeft onder andere de snelheid weer. Daarnaast is er in het midden van het interieur een centraal geplaatst infotainmentsysteem aanwezig. Deze interieurstijl zal ook in toekomstige BMW-modellen terug te vinden zijn.

Afbeelding: BMW Group
Afbeelding: BMW Group

Nieuw platform

De BMW iX3 beschikt over een nieuw 800-voltplatform. De batterijen, die BMW in eigen huis heeft ontwikkeld, zijn lichter en hebben een hogere energiedichtheid. BMW begint met de verkoop van de iX3 50 xDrive, die beschikt over twee elektromotoren samen goed voor 469 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 5 seconden.

De maximale actieradius van de nieuwe wagen is maar liefst 800 kilometer. Ja, dat lees je goed. Dit houdt dus in dat je bij een binnenlandse reis eigenlijk nooit hoeft te stoppen. Ben je van plan om een weekendje weg te gaan? Dan kan je bijvoorbeeld ook easy in één keer door van Amsterdam naar Parijs (zo’n 500 kilometer) of Berlijn (zo’n 660 kilometer). Wie de 108 kWh-accu volledig leeg rijdt, kan bij een snellader van 400 kW de auto weer snel opladen. Ter illustratie: binnen slechts 10 minuten opladen, kan je maar liefst 372 kilometer over de wegen scheuren. Een ‘korte tussenstop’ om op te laden wordt dus ook écht kort. Héél lekker.

En terwijl BMW met de iX3 laat zien hoe de nieuwe Neue Klasse-designtaal eruitziet op vier wielen, gaat het bij BMW Motorrad natuurlijk gewoon door op twee wielen. Zo werd onlangs de Vision CE gepresenteerd, een elektrische tweewieler die dezelfde frisse designprincipes omarmt en laat zien dat innovatie bij BMW geen grenzen kent. Benieuwd naar dit concept? Lees ook: BMW Motorrad presenteert toffe tweewieler: de Vision CE