Bugatti was 6 jaar lang de koning

Het Franse automerk heeft maar liefst 6 jaar lang kunnen genieten van de eerste positie op het gebied van snelheid. Bugatti reed op 2 augustus 2019 met de Chiron Super Sport 300+, die het toenmalige snelheidsrecord voor productieauto’s verbrak. Deze behaalde een snelheid van maar liefst 490,48 km/h. Nu moet Bugatti echter de eerste plaats overdragen aan de nieuwe kampioen, die net iets sneller is dat de Fransman.

Het Chinese automerk BYD heeft namelijk een nog snellere auto gemaakt. Sinds 14 september is de Bugatti in de achteruitrijspiegel te vinden van de Yangwang U9 Xtreme. Maar er is meer: de Chinees haalt gelijk twee trofeeën binnen. Het is namelijk niet alleen de snelste supercar op aarde. Het is een volledig elektrische auto en dus ook gelijk de snelste elektrische auto ter wereld. Nu blijft de vraag: hoe is het de Chinezen gelukt om dit record te verbreken?

Lees ook: De bizarre reden waarom acteur Tom Cruise niet in een Bugatti mag rijden.

Meer dan 3.000 pk verdeeld over 4 wielen

Met 3.000 pk is de BYD Yangwang U9 Xtreme de sterkste productieauto die ooit is gelanceerd. Ter vergelijking, de op één na snelste productieauto, de SSC Tuatara beschikt over ‘slechts’ 1.750 pk. Daarmee komt het nauwelijks in de buurt van de BYD. Maar naast het aantal pk’s waarover de Yangwang beschikt, heeft deze supercar meer troeven die ervoor zorgen deze het de snelste is.

Afbeelding: BYD

Zo sprint de BYD binnen 2,5 seconden van 0 naar de 100 km/h. En dan het moment waarop iedereen gewacht heeft, het is BYD gelukt om een maximale snelheid aan te tikken van 496,22 km/h. Dit snelheidsrecord werd gevestigd op het ATP Automotive Testing Papenburg-testcircuit in Duitsland. Het betreft een ovaal circuit waar het BYD lukte om met de Yangwang U9 Xtreme deze indrukwekkende snelheid aan te tikken.

Lees ook: Bizar, maar waar: slechts vier automerken maken geen verlies op elektrische auto’s.

De BYD Yangwang U9 Xtreme heeft een lager prijskaartje dan verwacht

De Bugatti Chiron Super Sport 300+ kostte nieuw € 3,9 miljoen, een enorm hoog bedrag. Hoewel BYD nog geen officiële prijs heeft bekendgemaakt voor de Xtreme, zal die naar verluidt voor een wel heel laag bedrag in de markt worden gezet. Althans, als je dit vergelijkt met de Bugatti. Want met een prijs van omgerekend € 215.000 is de reguliere Yangwang U9 zeker geen dure supercar. BYD zal natuurlijk met het Xtreme model de prijs iets hoger leggen. Maar ook dan zou het met afstand nog steeds goedkoper zijn dan de Bugatti.

▼ scroll verder ▼

Komt deze supercar ook naar Nederland? Nee, dat niet. BYD gaat hem namelijk alleen in China verkopen, en met een beperkte oplage van slechts 30 exemplaren. Zal het voor de Chinese markt ook een exclusieve verschijning worden. De kans is dus klein dat je er ooit een op de weg zult tegenkomen. Maar mocht dat gebeuren, dan kan je er beter geen dragrace mee aan gaan.

Lees ook: Jongeman fotografeert verlaten Bugatti-fabriek in Italië.