Van de weg naar de wolken: Honda verrast en onthult hun eerste privéjet
Een vliegtuig op de markt brengen is niet niks. Toch doet Honda alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Met de HondaJet Elite II lanceert het merk het duurste voertuig uit zijn geschiedenis, en dat zegt wat.
Honda maakt met privéjet intrede in het luxe segment
Mensen die zichzelf kunnen trakteren op een eigen vliegtuig, behoren niet bepaald tot de minderbedeelden van de samenleving. Toch zit er verschil tussen iemand die zelf achter het stuur kruipt en iemand die zich laat vliegen in een privéjet door een piloot. Op die laatste groep richt Honda zich met de HondaJet Elite II. Want zelfs in de wereld van luxe vliegtuigen probeert de Japanse autobouwer kopers bij de concurrentie weg te happen.
Tijdens de Mobility Show in Tokyo liet Honda hun privéjet voor het eerst aan het grote publiek zien. Het toestel is behoorlijk compact, zelfs voor een privévliegtuig, maar de prijs is allesbehalve klein. Wie zo’n 7 miljoen dollar (ongeveer 6,5 miljoen euro) overheeft voor een Honda, kan er eentje bestellen. En dat bedrag is niet uit de lucht gegrepen: dit toestel is tot de nok toe gevuld met luxe, iets wat je niet meteen bij Honda haar auto’s verwacht.
Om wat aandacht naar het nieuwe project van Honda te trekken, hebben ze meteen een zeer aansprekende naam eraan verbonden: niemand minder dan onze eigen Max Verstappen. Iemand die momenteel met een Honda-motor races wint in de Formule 1.
Luxe wordt letterlijk getild naar hoger niveau
Luxe is meer een begrip wat voor iedereen iets anders betekent, maar Honda laat zien dat het ook op een verfijnde manier kan. Hoewel de Elite II tot de goedkopere jets in zijn klasse behoort, doet hij qua comfort en technologie niet onder voor duurdere modellen. Binnenin draait alles om “holistic comfort” wat volgens Honda een ontwerpfilosofie is die zorgt voor rust en balans in de hele cabine. De sfeer is stil, ruim en ontspannen, met plek voor zeven personen, inclusief piloot.
Wie wat meer wil uitgeven, kan het interieur volledig naar eigen smaak aanpassen. Van warme tinten met bruin of zwart leer tot koelere kleuren en verschillende materialen, bijna elk detail valt te personaliseren. Zelfs de buitenkant is te kiezen in diverse kleurencombinaties. Achterin zit trouwens ook gewoon een toilet. Handig, als je onderweg bent naar je volgende zakenafspraak of strandhuis.
Iedereen kan zelf met dit vliegtuig op pad
De HondaJet Elite II zit vol slimme snufjes. Dankzij Emergency Autoland kan het toestel zelf landen als de piloot onwel raakt, een functie die je hopelijk nooit nodig hebt, maar wel fijn is om te hebben. Ook beschikt de jet over Autothrottle, waardoor vliegen eenvoudiger wordt en een copiloot niet per se nodig is.
Qua prestaties zit het ook goed: een bereik van 1.547 nautische mijlen (ongeveer 2.865 km) en een topsnelheid van 422 knopen (zo’n 782 km/u). Dat maakt het een van de snellere jets in zijn klasse. Natuurlijk hangt daar een flink prijskaartje aan. Maar eerlijk is eerlijk, als je dit toestel kunt betalen, gaat het waarschijnlijk niet om de centen.
Honda laat maar weer eens zien dat zij met het maken van auto’s boten en vliegtuigen, echt de definitie zijn van de betekenis ”Te land, ter zee en in de lucht.” En dat is natuurlijk wel erg uniek.
Lionel Messi laat met zijn privéjet zien dat het allemaal nog een stuk gekker en groter kan. Lees ook: Luxe in de lucht: dit privévliegtuig (t.w.v. $ 26 miljoen) was in bezit van Lionel Messi