
De MTT 420RR is officieel de snelste motor ter wereld (en kost een godsvermogen)
Het voorjaar staat voor de deur en als iets is waar elk mannenhart harder van gaat tikken, is dat motorrijden. Je kunt natuurlijk voor een gangbare Japanner kiezen, maar mochten deze te weinig adrenaline bieden, is daar de MTT 420RR. In Jip-en-janneketaal: de snelste motor ter wereld.
Een 1000 cc motor is natuurlijk al bloedsnel, maar deze wordt aangedreven door een traditioneel motorblok die leeft op benzine. De MTT 420RR wordt voorzien van een turbinemotor. Dit is hetzelfde kloppende hart, dat ook wordt gemonteerd in helikopters. Deze soort motoren werken hetzelfde als straalmotoren, maar in plaats van stuwkracht te produceren, drijven ze een as aan. Grootste verschil tussen de twee – u raadt het al – is dat het blok nu een wiel aandrijft en geen rotorbladen.
Motorblok MTT 420RR
De turbinemotor wordt geleverd door Rolls-Royce en wordt normaal gesproken onder andere gebruikt in de Sikorsky S-76. Deze levert een bizarre 420 pk en 678 Newtonmeter koppel. Hiermee kun je een topsnelheid van ruim 439 km/u behalen. Daarnaast zit je vanuit stilstand binnen 15 seconden op de 365 km/u. Op het moment van schrijven zijn deze snelheden daarentegen nog niet aan te raden. De band die om de achtervelg is gedraaid, gaat vanaf 270 km/u aardig hard slijten. Een betere motorband is nog niet op de markt en op twee wielen 439 km/u rijden is misschien ook niet aan te raden.
De snelste motor ter wereld is een benzineslurper
Hoewel 439 km/u al een bizar getal is, is het theoretisch mogelijk om nog harder te gaan. In de praktijk lukt dit nog niet, omdat de bike slechts twee versnellingen heeft. Naast een abonnement bij de Kwik-Fit is het ook aan te raden om een tankpas aan te vragen. Met een tankinhoud van 34 liter rij je onder normale omstandigheden maximaal 60 km. Als je hem helemaal open trekt, wordt het verbruik nog dramatischer. De MTT 420RR verbruikt dan 78 liter per 100 km. Dit komt neer op een verbruik van 1 op 1,28. In tijden waar Euro 95 beter 95 Euro kan heten, misschien niet de beste keuze.
Vliegtuig of motor?
Naast een motorblok dat afkomstig is uit de luchtvaartindustrie, is ook het frame gemaakt van onderdelen uit deze branche. Zo is het frame vervaardigd uit een speciale aluminiumlegering en de kuip van koolstofvezel. Deze twee samen maken de motorfiets zowel übersterk als licht. Het gewicht van de motor komt uit op een kleine 277 kg.
Wat is de prijs van de snelste motor ter wereld?
De MTT 420RR wordt in elkaar geflanst in het land van de onbegrensde mogelijkheden. In totaal zullen er slechts vijf stuks van de band rollen. Je hoeft er daarentegen geen vliegbrevet voor te hebben. Wat je wel nodig hebt, is een flinke kruiwagen met groene dollarbiljetten. De motor staat namelijk bij jou op de stoep voor een astronomische 275.000 dollar. Dat is ongeveer 263.000 euro. Dan zit er nog een extra addertje onder het gras – de motor mag in Nederland hoogstwaarschijnlijk de openbare weg niet op. Scheelt je in ieder geval weer een EMG-cursus.