Abonnementsprijzen van streamingdiensten stegen van 2022 tot 2025 enorm

Hoewel de inflatie in Nederland al niet gering is, blijken de prijzen die streamingdiensten rekenen voor hun abonnementen nóg sneller toe te nemen. Tussen 2022 en 2025 namen de abonnementskosten van de grootste streamingplatformen ter wereld gemiddeld met maar liefst 33% toe. Een schrikbarend gemiddelde, maar vermoedelijk gaat dit percentage ook dit jaar nog verder omhoog. Platformen als ViaPlay en F1 TV Pro hebben bijvoorbeeld reeds aangekondigd hogere tarieven te rekenen in 2025. Daarnaast lijkt ook het grote Netflix bezig te zijn met een riante prijsverhoging, al moeten we in Nederland daar gelukkig nog even op wachten. In andere landen zijn de tarieven van de streamingdienst echter al stevig opgeschroefd, wat betekent dat we de klok erop gelijk kunnen zetten dat we ook in Nederland dieper in de buidel moeten gaan tasten in de toekomst. De Amerikaanse streamingservice heeft op die manier wel vaker prijsverhogingen doorgevoerd, zo meldt Keuze. De stapsgewijze aanpak heeft de afgelopen jaren wel vaker voor prijsverhogingen gezorgd, zonder dat klanten dat écht in hun portemonnee terug konden zien. Onderaan de streep zijn de abonnementhouders van Netflix er echter flink op achteruit gegaan wat betreft het maandtarief.

prijzen streamingdiensten
Foto: Keuze.nl

Naast Netflix blijken vooral ViaPlay en YouTube Premium de streamingdiensten te zijn die hun prijzen sterk hebben opgeschroefd. Binnen slechts drie jaar tijd nam de prijs van een reclamevrij abonnement op ViaPlay met maar liefst 8 euro toe, van 14 euro per maand naar 22 euro per maand. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat ViaPlay de rechten bezit om de races van de Formule 1 live uit te zenden. Het verkrijgen van deze rechten heeft het platform absurde geldbedragen gekost en F1-fans lijken een aardig zakcentje over te hebben om de races van Max Verstappen te volgen. Het is daarom een logische stap dat ViaPlay binnen enkele jaren zo’n 60% duurder is geworden. Toch is ViaPlay niet het streamingplatform dat procentueel de grootste stijging doornam de afgelopen drie jaar. Het maandabonnement van Amazon Prime steeg binnen die tijd namelijk met een kleine 67%, van 3 euro naar 5 euro.

Zie hieronder de prijsstijgingen van reclamevrije maandabonnementen van 2022 tot 2025 bij de grootste streamingsplatformen ter wereld:

  • ViaPlay – van € 14 naar € 22: € 8
  • F1 TV Pro – van € 8 naar € 12: € 4
  • Apple TV+ – van € 7 naar € 10: € 3
  • Netflix – van € 12 naar € 14: € 2
  • YouTube Premium – van € 12 naar € 14: € 2
  • HBO Max – van € 8 naar € 10: € 2
  • Amazon Prime – van € 3 naar € 5: € 2
  • NPO Plus – van € 3 naar € 4: € 1
  • Videoland – van € 5 naar € 6: € 1

Foto via Unsplash / Jakub Żerdzicki