Bij deze Rolls-Royce ($ 32.000.000,-) krijg je ‘gratis’ een peperduur horloge
Alleen als je écht niet meer weet wat je met je geld moet, kan je overwegen een Rolls-Royce La Rose Noire Droptail op de kop te tikken. Deze one-off is namelijk een kunstwerk op wielen waarover bijzonder diep in de buidel getast dient te worden. Geïnspireerd op de mysterieuze Black Baccara-roos, een bloem met een bijna zwartfluwelen kleur, gooit het luxe automerk alles in de strijd om hun meest exclusieve auto ooit neer te zetten. Dat is ook wel gelukt, maar deze Rolls-Royce weet zich evengoed te onderscheiden middels de aanwezigheid van een horloge in het dashboard. Huh, een horloge in het dashboard? Jazeker, van Audemars Piguet welteverstaan!
Een Rolls-Royce met een horloge in het dashboard
Als we het hebben over een opvallende, luxueuze wagen, hebben we het over de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail. De carrosserie van deze wagen is gespoten in een unieke roodtint, genaamd True Love, een kleur die pas na meer dan 150 lakexperimenten werd goedgekeurd. Afhankelijk van het licht verandert de tint subtiel, van warm bordeaux tot bijna zwartrood. Onder de motorkap ligt geen verrassing, maar wél pure kracht: een 6.75-liter V12 met twee turbo’s die een vermogen van maar liefst 593 pk levert. Wie denkt dat het exterieur het hoogtepunt is, heeft het mis. De binnenkant van de Droptail is letterlijk een showroom op zichzelf.
Rolls-Royce liet zich volledig gaan met een interieur vol ‘marqueterie’, oftewel houtinlegwerk van het hoogste niveau. Dat is niet zomaar wat, want naar verluidt zijn er maar liefst 1.603 losse stukjes zwarte esdoorn handmatig geplaatst. Het golvende patroon, dat lijkt op vallende rozenblaadjes, is een verwijzing naar de Black Baccara, waarop de gehele wagen is geïnspireerd. Prachtig, maar waarmee deze peperdure Rolls-Royce zich pas écht weet te onderscheiden, is het horloge dat in het dashboard is verwerkt. Ja, echt! Je dat misschien dat Bentley groots is in het toevoegen van uurwerken aan het interieur van zijn auto’s, maar ook zijn Britse concurrent kan er wat dat betreft echt wel wat van!

Lees ook: Justin Bieber rijdt in de meest opvallende wagen van Rolls-Royce ter wereld
Een op maat gemaakt klokje van Audemars Piguet
Het allermooiste aan de binnenzijde van de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail is dus geen knop, speaker of stiknaad, maar een horloge. En niet zomaar eentje. In samenwerking met Audemars Piguet werd namelijk een exclusieve Royal Oak Concept ontworpen die niet alleen om de pols kan, maar óók in het dashboard van de auto geplaatst kan worden. Dit is niet gewoon een accessoire, maar de belichaming van een succesvolle samenwerking tussen een hoogwaardig horlogemerk en een exclusieve autofabrikant. Het horloge dat in deze $ 32 miljoen kostende Rolls-Royce zit is an sich namelijk al een heus museumstuk.
Het gaat om een Royal Oak Concept met kaliber 4407 en een horlogekast ter grootte van 43 millimeter. Het gecompliceerde horloge beschikt over een chronograaf, split-seconds functie en een automatische opwinding. De kast is robuust maar elegant, en het geheel is natuurlijk volledig afgestemd op het kleurenpalet en het design van de Droptail. De wijzerplaat reflecteert het patroon van de esdoornhouten interieur en de band is uit hetzelfde leer gemaakt als de bekleding van de zetels. Overeenkomsten hebben het horloge en de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail dus wel degelijk.

De duurste auto die Rolls-Royce produceerde
Mocht je iemand spotten met dit horloge van Audemars Piguet, weet je hoe dan ook zeker dat het om de eigenaar van een peperdure Rolls-Royce gaat. De La Rose Noire Droptail is namelijk de allerduurste vierwieler die het wereldberoemde automerk tot op heden produceerde. In de toekomst zullen er nog twee andere soortgelijke exemplaren van dit specifieke model van de band komen rollen, maar het is nog onduidelijk of ook die auto’s zullen worden uitgerust met een op maat gemaakt klokje van Audemars Piguet.
De Rolls-Royce La Rose Noire Droptail werd recentelijk gespot in het centrum van Londen. De wagen wist aldaar moeiteloos de aandacht te trekken van het winkelende publiek.