Direct naar content
Een automaat die in de P-stand staat
Afbeelding: Via Andrei Poenalte - Unsplash

Waarom je bij een automaat toch de handrem moet gebruiken, ook als hij in de P-stand staat

Automaat rijden is razend populair. Steeds meer mannen stappen in een auto zonder koppeling en genieten van het comfort van een automatische transmissie. Geen gedoe meer met schakelen in de file of bij elk stoplicht. Maar juist omdat die automaten zo makkelijk zijn, wordt één belangrijke stap vaak vergeten bij het parkeren: de handrem aantrekken. “Hij staat toch in de P-stand?” Klopt, maar dat betekent niet dat je klaar bent.

Door Rik Blokland

Wat doet de P-stand eigenlijk?

Bij het parkeren van een automaat schakel je naar de ‘P’ (Park). Wat er dan gebeurt, is dat een borgpen mechanisch de versnellingsbak blokkeert. Hierdoor wordt voorkomen dat de auto zomaar kan wegrollen. Technisch gezien is dat voldoende… als je op een vlakke ondergrond staat. Maar zodra je auto ook maar een beetje hellend staat, verandert het verhaal.

De volledige kracht van het voertuig rust dan namelijk op die ene borgpen. En die pen is niet gemaakt om langdurig zulke krachten op te vangen. Met andere woorden: als je auto op een helling staat, of zelfs een paar centimeter beweegt, dan kan die pen op termijn bezwijken. En als dat gebeurt, zit je met een kapotte versnellingsbak. En een auto die misschien ook nog eens letterlijk op drift raakt.

De noodzaak van de handrem, ook bij een automaat

Daar komt de handrem dus in beeld. Door de handrem aan te trekken, verdeel je de belasting. De remmen nemen dan het gewicht van de auto op, waardoor de kwetsbare borgpen wordt ontlast. Dat geldt niet alleen voor hellingen, maar ook voor situaties waar de auto onrustig beweegt, zoals op een veerboot. Als de auto in de P-stand heen en weer wiebelt zonder handrem, zorgt dat voor onnodige slijtage aan de automaat.

Een auto die op een lichte helling geparkeerd staat
Via Nima Sarram – Unsplash

Ook belangrijk: als iemand op een parkeerplaats een tikje tegen je bumper geeft, vangt de transmissie die klap op als je alleen de P-stand gebruikt. Iets wat de transmissie normaal gesproken niet kan hebben. Met handrem aan? Dan blijft die kracht bij de remmen. Daarom is het dus het beste voor je automaat om na het parkeren altijd die handrem erop te zetten.

Niet verplicht, maar wel slim

Er is geen wet die je verplicht om de handrem te gebruiken bij een automaat. Maar dat betekent niet dat het slim is om ’m over te slaan. Verzekeraars kunnen bij schade moeilijk doen als blijkt dat je auto is weggerold omdat de handrem er niet op stond. In Duitsland is het zelfs verplicht voor bestuurders van bedrijfswagens om bij automaten altijd de handrem te gebruiken. Geen gek idee om dat voorbeeld te volgen.

Of je nu je automaat parkeert in een steegje, op een helling of op een veerboot: trek die handrem aan. Het is een kleine moeite die je versnellingsbak, je portemonnee én je verzekeringsergernissen kan besparen.

Wist je trouwens dat er een aantal spullen zijn die verboden zijn om in de auto te hebben?