Word je daadwerkelijk misselijker in een elektrische auto?

Nederlanders kiezen steeds vaker voor een elektrische wagen als ze een fabrieksnieuw exemplaar nodig hebben. Het toenemende aantal laadpalen in ons koude kikkerland en de financiële en duurzame voordelen die EV’s bieden maken deze ontwikkeling nogal logisch. Toch is niet iedereen blij met het toenemende aantal geëlektrificeerde wagens. Mensen die snel last hebben van wagenziekte beweren over het algemeen namelijk dat ze het idee hebben dat ze misselijker worden in een elektrische auto. Is dat terecht? Een expert bracht recentelijk eindelijk opheldering en vertelde dat de mate waarin autopassagiers misselijk worden vooral te danken is aan de ‘rijstijl van de bestuurder’. Als degene achter het stuur ‘onvoorspelbaar’ rijdt, is het namelijk niet verwonderlijk dat de magen van de mensen op de achterbank omdraaien.

“Een elektrische auto rijdt simpelweg anders dan een brandstofauto”, aldus Jan Souman, een onderzoeker van TNO Innovation. “EV’s trekken bijvoorbeeld veel sneller op en doen bovendien aan zogenaamd regeneratief remmen.” Dat regeneratief remmen houdt in dat elektrische wagens behoorlijk hard afremmen op de motor. Als je had gas van een EV loslaat, loopt de snelheid vanzelf al erg snel af. “Hierdoor hoef je het rempedaal minder en soms zelfs helemaal niet te gebruiken”, zo legt Jan Souman uit. “Daarmee wint de auto energie terug voor de accu, zodat je langer met de accu kan doen.” Dat bevordert het comfort van passagiers op de achterbank van een elektrische auto beslist niet en worden ze over het algemeen een stuk misselijker.

Lees ook: In deze landen werden in 2024 de meeste elektrische auto’s verkocht

“Je kan zonder geluid moeilijk inschatten hoe hard je gaat”

“Geluid is ook een belangrijke aanwijzing”, zo gaat de Nederlandse expert verder. “Het geluid van de motor kan ook helpen om de snelheid van de auto in te schatten.” Tja, als je de motor keihard hoort brommen kan je er inderdaad op rekenen dat er een forse versnelling aan zit te komen, maar dit is bij EV’s dus simpelweg niet van toepassing. Mede hierdoor kunnen mensen misselijker worden in een elektrische auto dan in een wagen met een brandstofmotor. “Je kan zonder geluid moeilijk inschatten hoe hard je gaat.” De bewegingen van de auto komen daardoor behoorlijk onverwacht, dus wordt het moeilijker om schommelingen en dergelijken in te schatten. “De auto kan dan bijvoorbeeld veel harder optrekken of remmen dan verwacht, waardoor je meer wagenziekte ervaart”, zo luidt de conclusie die Jan Souman met de wetenschapsafdeling van de NTR deelde.

Tips om misselijkheid te verminderen en voorkomen

Gelukkig is er ook een aantal tips die je als bestuurder van een EV op zou kunnen volgen om minder klachten te krijgen vanaf de achterbank. Zo is het handig om goed te leren rijden met een auto met een volledig elektrische aandrijving, waardoor de autorit een stuk voorspelbaarder wordt. Een onvoorspelbare rijstijl is immers de reden waarom mensen misselijker worden in een elektrische auto dan in een exemplaar met een benzinemotor. Als je dat weet te elimineren zet je dus al een behoorlijke stap in de goede richting. Daarnaast is het verstandig om niet op je telefoon te kijken tijdens een misselijkmakende autorit, maar hou je ogen op de weg. Je kan de manoeuvres van de wagen dan beter voorspellen en kom je zonder maagkrampen op bestemming.

▼ scroll verder ▼

Dat EV’s zo misselijkmakend zijn, kan een goede reden zijn waarom de prijzen van tweedehands elektrische auto’s zo hard zijn gedaald. Deze wagens zijn zelfs 30% goedkoper dan twee jaar geleden.