Direct naar content
Een Tesla, een van de elektrische auto's die qua prijzen zijn gedaald op de tweedehands markt.
Afbeelding: Sergey Sokolov / Unsplash

Prijzen van tweedehands elektrische auto’s dalen hard: 30% lager dan twee jaar geleden

De meeste auto's schrijven direct na het verlaten van de showroom flink af, maar vooral elektrische wagens blijken over het algemeen aan flinke waardedalingen te lijden. Sinds 2023 zijn de prijzen van elektrische auto's op de tweedehands markt namelijk bijzonder hard gedaald. Het zou zelfs gaan om een daling van gemiddeld maar liefst 30% binnen zo'n twee jaar tijd. Kocht je twee jaar geleden een elektrische wagen van een ton, dan is diezelfde kar inmiddels nog maar 70.000 piek waard en heb je 30.000 euro simpelweg zien verdampen. Nogal pijnlijk, maar het wordt daardoor wel mogelijk om een gebruikte elektrische auto op de kop te tikken met een klein budget.

Door Laukie Klijn

De prijzen van tweedehands elektrische auto’s blijven dalen

Als je niet van plan bent om veel geld te verliezen op je wagen, blijkt het verstandig om niet voor een elektrisch exemplaar te kiezen. Uit onderzoek van verkoopplatform Loopings is namelijk gebleken dat de prijzen van tweedehands auto’s met een elektrische aandrijving sinds 2023 sterk aan het dalen zijn. ‘In 2023 lag de gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte elektrische auto nog op 27.230 euro, maar in de eerste helft van 2025 is dat nog maar 18.427 euro’, zo laat Loopings weten. ‘Dat is dus een verschil van ruim 8.800 euro.’ Het klinkt absurd, maar dat komt neer op een daling van maar liefst 30% binnen slechts twee jaar tijd. De gemiddelde verkoopprijs van auto’s met een benzinemotor onder de motorkap daalde overigens evenzo, alleen aanzienlijk minder sterk. ‘Over diezelfde periode daalde die prijs met zo’n 16%.’ Dat betekent dus dat elektrische auto’s na het verlaten van de showroom extremer afschrijven dan benzineauto’s. De voordelen van rijden op stroom, dat goedkoper is dan benzine of diesel, vallen daardoor grotendeels in het niet. Als je in 2023 een Tesla hebt gekocht voor 50.000 euro, is deze vandaag de dag immers een schrale 35.000 euro waard. Dat komt neer op een verlies van 15.000 euro binnen twee jaar tijd, wat nogal pijnlijk is voor de portemonnee.

Juice / Unsplash

“Fabrikanten hebben de prijzen van nieuwe modellen verlaagd”

Dat de prijzen van tweedehands elektrische auto’s zo hard zijn gedaald, zou te danken zijn aan een ongunstige samenloop van omstandigheden. “De overheid heeft subsidies afgebouwd, fabrikanten hebben de prijzen van nieuwe modellen verlaagd, en tegelijkertijd komt er een grote stroom ex-leaseauto’s op de markt”, zo laat een woordvoerder van Loopings weten. “Daardoor zijn de prijzen van oudere automodellen flink gecorrigeerd.” Dat is natuurlijk niet gunstig voor mensen die in 2023 een gloednieuwe elektrische bolide kochten, maar voor gelukszoekers op de secundaire markt is het tegendeel waar. Zij kunnen inmiddels met een relatief laag budget op zoek naar tweedehands elektrische auto’s, aangezien de prijzen erg toegankelijk zijn ten opzichte van fabrieksnieuwe exemplaren. Als je net op het punt staat om je oude EV in te ruilen, kan je er echter gerust op rekenen dat je een behoorlijk geldbedrag moet bijleggen om een nieuwe wagen te verkrijgen. Dat geldt, hoe bijzonder ook, al helemaal als je van plan bent een nieuwe elektrische auto op de oprit te parkeren. De prijzen van fabrieksnieuwe elektrische auto’s zijn over het algemeen hoger dan die van benzineauto’s, ook al zijn ze enkele jaren later geen stuiver meer waard op de tweedehands markt.

Tesla Model 3 daalt sinds 2019 behoorlijk in waarde

Wat betreft de daling van de prijzen van elektrische auto’s op de tweedehands markt, zijn er enorme verschillen tussen diverse modellen. De welbekende Tesla Model 3, die in 2019 aan de lopende band op Nederlands kenteken werd gezet wegens de toenmalige fiscale voordelen, verloor over het algemeen maar liefst 8.500 euro aan waarde als occasion. Ook de volledig elektrische variant van de Renault Zoë onderging een spectaculaire waardedaling binnen enkele jaren, alleen bepaalde benzineauto’s bleken hun waarde enigszins te hebben behouden. Neem bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, waarvan sommige exemplaren al stokoud zijn, maar die nog altijd goed presteert op de secundaire markt wegens zijn alsmaar aanhoudende populariteit. Goed, de huidige prijzen van elektrische auto’s op de tweedehands markt tonen aan dat je nog altijd beter voor een wagen met een benzinemotor kunt kiezen als je niet van plan bent om flink op te draaien voor de afschrijving.

De enige elektrische auto die vermoedelijk niet keihard in waarde daalt na aanschaf, is de Lamborghini Lanzador ter waarde van 240.000 euro.