Waarom zijn de wegen in België een stuk slechter dan in Nederland?
Als je met de auto op vakantie gaat, weet je vaak precies wanneer je Nederland verlaat of weer binnenrijdt. Dat heeft te maken met het asfalt: iets dat in Nederland erg goed geregeld is. Andere landen om ons heen hebben dat een stuk minder hoog op hun prioriteitenlijstje staan. Vooral in België valt het op dat het asfalt bijzonder slecht is, en dit is waarom!
Nederland blinkt uit als het gaat om asfalt
Als het je nog niet eerder is opgevallen, moet je er volgende keer maar eens op letten. Het asfalt in Nederland behoort namelijk tot de crème de la crème van het Europese asfalt. Als je terugkeert van vakantie en Nederland binnenrijdt, zul je merken dat je bijna geruisloos over de Nederlandse wegen glijdt. Dat mag ook wel, want Nederland investeert permanent in een hoogwaardig wegennet.
Dat is mede te danken aan goede samenwerking tussen de overheid en de private onderhoudsbedrijven, waarmee wegonderhoud op korte en lange termijn gewaarborgd blijft. Zo beschikt Nederland onder andere over sublieme schokdempers, die vanwege zorgvuldig onderhoud heel veel langer meegaan dan in andere Europese landen. En dat werkt zijn vruchten af: Nederland is koploper in Europa als het gaat om de kwaliteit van het asfalt. Die kunnen we dus mooi in ons zak steken!
De wegen in België komen een stuk minder goed uit de bus
Waar Nederland op de eerste plek staat wat betreft Europees asfalt, geldt dat bepaald niet voor ons buurland België. Zij bevinden zich momenteel op een schamele 21e plaats, wat voor een welvarend land als België een regelrecht dieptepunt is. Die score is met name te wijten aan de slechte kwaliteit van de binnenwegen van het land, maar ook de snelwegen scoren een dikke onvoldoende.
België maakt – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland – geen gebruik van zoab-asfalt. Dat is asfalt met een hoog gehalte holle ruimte met verschillende voordelen. Zo voorkomt dit type asfalt onder meer het opspatten van water en wordt het geluid van rijdende auto’s maximaal gereduceerd. In België doen zich op (snel-)wegen dat ook de nodige problemen voor tijdens slecht weer en regenbuien. Door opspattend water ontstaat er bijvoorbeeld nevelvorming, waardoor het zicht van de Belgische automobilisten sterk vermindert.
België investeert een stuk minder geld in hun asfalt
Het aantal kilometers per hoofd van de bevolking ligt in België relatief hoog. Hierdoor zijn ook de onderhoudskosten voor wegen fors, maar daar lijkt België zich weinig van aan te trekken. De financiering staat in België namelijk behoorlijk onder druk, wat resulteert in een laag budget voor wegonderhoud. Dat is opmerkelijk, aangezien België relatief hoge wegenbelastingen voert. Maar dit geld wordt helaas nauwelijks geïnvesteerd in infrastructuur en kwalitatief goed asfalt, evenals de inkomsten uit bijvoorbeeld verkeersboetes.
Deze inkomsten belanden vaak in de algemene kas, en worden vervolgens uitgegeven aan onderwijs of cultuur. Een ander probleem is dat België niet bepaald uitblinkt in het samenwerken met private onderhoudsbedrijven. Deze bedrijven moeten vaak concurreren op de prijs, wat leidt tot bezuinigingen wat betreft de kwaliteit van hun diensten. Het algehele kwaliteitsniveau van de Belgische wegen zakt daardoor ook steeds verder weg.
Lees ook: Man in België geflitst met 696 km/h: hoe hoog was de uiteindelijke boete?