
Man in België geflitst met 696 km/h: hoe hoog was de uiteindelijke boete?
In België doen ze het net even anders. Terwijl wij in Nederland nog discussiëren over of trajectcontrole nou écht nodig is op die ene saaie provinciale weg, heeft onze zuiderbuur zowat elk kruispunt voorzien van flitspalen en controlezones. Je zou bijna denken dat ze er een nationale hobby van hebben gemaakt. Maar soms, héél soms, gaat het daar toch een tikkeltje mis. En dat levert dan wel weer heerlijke verhalen op. Zoals deze: een man in een Opel Astra kreeg een boete op de mat voor een snelheid van (hou je vast) 696 kilometer per uur.
696 km/u, in een Opel Astra
Klinkt als sciencefiction, maar de 696 km/u in een Opel Astra is echt gebeurd. Of nou ja, volgens de boete althans. De Belgische flitspaal in kwestie dacht namelijk dat de auto véél te hard over de weg scheurde. We hebben het hier niet over een Bugatti, een F1-wagen of een straalvliegtuig, maar gewoon een doorsnee Astra. Waarschijnlijk met een koffievlek op de bekleding en een airco die het nét niet meer doet.
De auto werd geflitst op een plek waar je 50 km/u mag rijden. En dan ineens een meting van 696 km/u? Zelfs als je achtervolgd wordt door de belastingsdienst én je schoonmoeder (succes heren), ga je dat niet halen.
De boete voor 696 km/u rijden: goedkoper dan je denkt
Je zou verwachten dat zo’n snelheidsduivel meteen wordt opgepakt. Speciale eenheid erbij, helikopter boven de wijk, Astra in beslag genomen. Maar nee. De Belgische politie heeft gewoon een briefje gestuurd. Geen sirenes, geen SWAT-team. Gewoon: “Beste meneer, u reed ietsjes te snel, hier is uw boete van €6.597. Fijne dag nog!“
Voor Belgische begrippen waarschijnlijk een forse klap, maar voor ons Hollanders klinkt het bijna als een koopje. Wij krijgen al een boete van honderd euro als we per ongeluk iets te diep ademhalen op de snelweg.

Even vergelijken: hoe snel is 696 km/u nou écht?
Om even wat context te geven: 696 km/u is sneller dan menig privéjet. Zo’n snelheid is dus letterlijk luchtvaartmateriaal. En dan zou een Opel Astra, waarschijnlijk voorzien van een 1.4-liter viercilinder die moeite heeft met heuvels, dat even doen?
Het lijkt ons stug. Zelfs met een turbo en het complete Fast & Furious-team achter je aan, kom je daar nog niet in de buurt.
De bestuurder vecht terug (terecht)
De eigenaar van de Astra zag de humor er niet van in en besloot de boete aan te vechten. Want ook al reed hij wél iets te snel, het was natuurlijk niet 696 km/u (daar moet een fout gemaakt zijn). En terecht ook: als jij een boete krijgt omdat je zogenaamd sneller rijdt dan het geluid, dan mag je daar best wat vraagtekens bij zetten.
Het resultaat? De rechter zag ook wel in dat die 696 een foutje moest zijn. Maar, de bestuurder had alsnog 60 km/u gereden waar je maar 50 mocht. Dus ja, alsnog een boete. €50, om precies te zijn. Een stuk beter te behappen dan zes ruggen.
Moraal van het verhaal: ook flitspalen maken fouten
Dit hele verhaal laat maar weer eens zien dat technologie ook z’n gebreken heeft. Zelfs die oerdegelijke Belgische flitspalen kunnen er weleens compleet naast zitten. Gelukkig heeft de bestuurder z’n gelijk deels gehaald, en kunnen wij er vooral hard om lachen.
Dus: mocht je binnenkort besluiten om met je grasmaaier, step of scootmobiel een snelheidsrecord te verbreken, weet dan dat 696 km/u je een kleine € 6.597 kost. Maar pas op: bij 10 km/u te hard pakken ze je alsnog.
Rijd jij met je auto naar Frankrijk, dan kan je een opvallend verkeersbord zien waarvan jij geen idee hebt waar het voor staat. Lees ook: wat betekent het blauwe verkeersbord met de witte ruit boven de wegen van Parijs?