Wat een power: deze peperdure productieauto haalt de 490 km per uur
Sommige auto’s zijn snel. Anderen zijn belachelijk snel. En dan heb je Bugatti, een merk dat de grenzen van fysica lijkt te tarten. Waar de meeste merken al tevreden zijn met een beetje extra pk, gaat Bugatti pas tevreden naar huis als ze een wereldrecord breken. De Chiron Super Sport 300+ is daar het ultieme voorbeeld van: een meesterwerk op wielen dat niet alleen brute kracht uitstraalt, maar ook pure elegantie. Tijd om eens goed te kijken naar het merk dat snelheid opnieuw heeft gedefinieerd, en hoe ze dat kunstje keer op keer flikken.
Geschiedenis van de leveranciers
Bugatti is niet zomaar een automerk, het is een icoon. Wie denkt aan snelheid, vakmanschap en pure innovatie, komt automatisch bij dit Franse meesterwerk uit. Sinds 1909 bouwt Bugatti-auto’s die meer zijn dan alleen machines; het zijn kunstwerken op wielen. Luxe, exclusiviteit en ongekende prestaties vormen al meer dan een eeuw de kern van het merk.
En dat doen ze niet zonder reden. Bugatti heeft een indrukwekkend trackrecord als het gaat om snelheidsrecords. In de jaren 20 zette de legendarische Bugatti Type 35 de toon met een topsnelheid van ongeveer 190 km/h, ongekend in die tijd. Hoewel dat record nooit officieel werd vastgelegd, werd de Type 35 door velen beschouwd als de snelste auto ter wereld.
Ruim tachtig jaar later, in 2010, schreef Bugatti opnieuw geschiedenis met de Veyron. Deze hypercar doorbrak als eerste de magische grens van 400 km/h en behaalde een topsnelheid van 431 km/h. Een mijlpaal die de rest van de autowereld sprakeloos achterliet. Maar Bugatti was nog niet klaar.
Bugatti Chiron Super Sport 300+
Op 2 september 2019 zette Bugatti opnieuw de toon met de Chiron Super Sport 300+. Achter het stuur zat testrijder Andy Wallace, die het bestaande record, nota bene ook van Bugatti zelf, verpulverde. De Chiron tikte een duizelingwekkende 490,48 km/h aan en kroonde zich tot destijds tot de allersnelste productieauto ter wereld (recent ingehaald door De Yangwang U9 Xtreme van BYD, met een topsnelheid van 496,3 km/u).
Onder de motorkap ligt een brute 8,0-liter W16-motor die 1.578 pk en 1.600 Nm koppel levert. Al dat geweld wordt via een 7-traps automaat met dubbele koppeling naar de wielen gestuurd. Het resultaat? Pure snelheidswaanzin in zijn meest elegante vorm, precies wat je van Bugatti mag verwachten.
Lees ook: Deze verrassende naam is het meest waardevolle automerk van 2025
Frans design
Als iemand weet hoe je elegantie met brute kracht combineert, dan zijn het de Fransen wel. En Bugatti bewijst dat keer op keer. Op het gebied van design stelt het merk simpelweg nooit teleur. Hun auto’s zijn niet alleen razendsnel, maar ook een lust voor het oog: tijdloos, verfijnd en onmiskenbaar stijlvol. Neem de Chiron bijvoorbeeld: gelanceerd in 2016, maar nog altijd oogt hij alsof hij gisteren van de tekentafel is gerold.

Het exterieur van de Chiron is een perfecte balans tussen vorm en functie. De iconische C-lijn aan de zijkant is niet alleen een visueel statement, maar ook een essentieel onderdeel van de aerodynamica. Alles aan deze hypercar is ontworpen met een doel: snelheid, stabiliteit en schoonheid.
Binnenin blijft Bugatti trouw aan zijn filosofie van eenvoud en klasse. In plaats van overbodige schermen en digitale poespas kiest het merk voor fysieke knoppen en hoogwaardige materialen. Dat zorgt niet alleen voor een luxueuze uitstraling, maar ook voor een interieur dat de tand des tijds moeiteloos doorstaat, precies zoals je van een Bugatti mag verwachten.

Prijskaartje
Je vraagt je waarschijnlijk af wat dit stukje automobiele perfectie kost. Nou, goedkoop is het allerminst. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ had bij de lancering een nieuwprijs van ongeveer € 3.500.000. Maar met slechts 30 exemplaren wereldwijd is het niet vreemd dat de waarde sindsdien alleen maar is gestegen. De huidige verkoopprijs varieert, maar op luxe autoplatforms gaan gebruikte exemplaren voor bedragen van meer dan 7 miljoen euro.
Wie vandaag de dag een Chiron Super Sport 300+ wil bemachtigen, moet dus diep in de buidel tasten. Reken op een prijs die ruim boven de oorspronkelijke cataloguswaarde ligt maar hé: dan rijd je wel in één van de snelste productieauto’s ter wereld.
Lees ook: Deze Chinese supercar van BYD is de snelste elektrische auto op de Nürburgring