Niet alleen snel in een rechte lijn

Een paar weken geleden pakte BYD ook al de titel van snelste productieauto ooit. Dat record stond tot dan toe op naam van een Bugatti, maar de U9 Xtreme deed het nét iets sneller: 496 km/h. Om je een idee te geven: dat is sneller dan een straaljager bij opstijgen.

En nu dus ook op het circuit. De Nürburgring is geen gewone weg. Bochten, heuvels, rechte stukken… het is een test voor mens én auto. Toch reed de U9 Xtreme het hele circuit in minder dan 7 minuten. Een knappe prestatie, vooral omdat het weer en de auto perfect moeten samenwerken om zo’n record te halen.

Rimac Nevera van de troon gestoten

De U9 Xtreme versloeg hiermee de Rimac Nevera, een andere hypercar die eerder het record had. De verschillen lijken klein: de U9 Xtreme deed het circuit 1 seconde sneller. Maar een overwinning is een overwinning.

Het absolute record voor alle productieauto’s blijft nog bij de Mercedes-AMG One, die het circuit vorig jaar iets meer dan 6,5 minuut rondreed. Ruim 30 seconden sneller, dus BYD heeft nog ruimte om te verbeteren. Maar voor een merk dat nog niet zo lang meedraait in de racewereld, is dit super indrukwekkend.

Lees ook: Met zonnepanelen je Tesla opladen? Deze man test of het echt werkt

Exclusief én betaalbaar

Het bijzondere aan de U9 Xtreme: hij is zeldzaam, maar veel betaalbaarder dan de AMG One. Wereldwijd zijn er maar 30 U9 Xtreme’s en ze worden alleen in China verkocht. Ter vergelijking: van de AMG One zijn er 275 en die kostte bij lancering meer dan 2 miljoen euro.

De U9 Xtreme begint bij zo’n €215.000. Nog steeds veel geld, maar voor een razendsnelle auto van deze klasse is het eigenlijk een koopje. Wel zonder de F1-techniek van de AMG One, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend.

BYD bewijst hier mee dat snelheid en exclusiviteit niet altijd onbetaalbaar hoeven te zijn. En dat ze serieus meedoen in de wereld van supercars.

Lees ook: Het Chinese BYD stoot Bugatti van de troon met de snelste auto ter wereld