Met zonnepanelen een Tesla opladen is niet makkelijk

Een plek zoeken om je EV op te laden kan frustrerend zijn. Maar Cameron, die het The Tech of Tech YouTubekanaal runt, bedacht een creatief, maar niet per se praktisch idee. Met een creatieve omweg lukte het de man om op het dak van zijn Tesla Model 3 een aantal zonnepanelen te installeren. Samen met verschillende adapters en een grote accu kon de YouTuber zijn auto bijladen op plekken zonder oplaadpunten in de buurt.

Hij moest wel wat obstakels overwinnen om dit te bereiken. De panelen direct in zijn Tesla pluggen was geen optie, hij had een accu nodig als tussenpersoon. Om dat probleem op te lossen kocht Cameron een 2 kilowattuur ‘powerstation’ waar de zonnepanelen hun stroom aan leverden. De modules geven 120 watt per stuk, wat vervolgens in de accu terechtkomt. Daarna moet de stroom natuurlijk nog in de auto zelf, hiervoor had de man een slimme truc.

De officiële laadkabel van Tesla weigerde energie te leveren van het powerstation naar de wagen. Dit kwam doordat de accu niet gegrond was, wat een stopcontact wél is. Hiervoor schafte Cameron een adapter aan om de kabel een soort van voor de gek te houden en om daarmee eindelijk stroom van de panelen in zijn Tesla te krijgen. Zoals je al wel kan raden is de opstelling van zonnepanelen allesbehalve praktisch, wat hij zelf ook toegeeft in zijn video.

Lees ook: Man laat Tesla (nieuwprijs € 45.000,-) na één jaar taxeren en schrikt zich rot: “Een geweldige manier om geld te verliezen”

Hoe effectief is het dan precies?

Na meer dan anderhalf uur in de zon te hebben gestaan met zijn Tesla kreeg de man elf kilometer aan bereik erbij in zijn Tesla. Dit is ongeveer net zo veel als wat een regulier stopcontact levert. Natuurlijk komt dit niet in de buurt van de snelheid van een laadpaal, en al helemaal niet van een Tesla Supercharger. Om het onpraktische van deze manier van laden er meer in te wrijven lukte het alleen om dit nummer te behalen door functies zoals sentrymode en bescherming van oververhitting uit te zetten in de auto. Op dagen dat de zonnepanelen dus het beste werken, wordt het zweten in de Tesla van Cameron.

YouTube / The Tech of Tech

Tijdens de test van de opstelling door Cameron was de levering aan elektriciteit van de modules ongeveer 250 watt. Dit gebeurde terwijl de auto direct in de zon stond, zonder enige schaduw. Dat kan natuurlijk op zichzelf een probleem worden als je plots in de schaduw zit. Of ook als je op een winterse dag in het donker komt te staan. Toch kan dit beetje extra bereik in een noodsituatie je leven redden. “Zeven mijl kan je nét je over de grens halen van wachten op de wegenwacht, en op tijd een laadpaal bereiken”, vertelt de YouTuber. Alsnog blijft de man onderstrepen dat het niet effectief is. Dus de conclusie van het experiment: technisch gezien werkt het, maar don’t try this at home.

▼ scroll verder ▼

Bekijk hier de originele video van The Tech of Tech:

The Tech of Tech is niet de enige YouTuber die experimenteerde met zijn Tesla. Lees ook: YouTuber vergelijkt: de jaarlijkse laadkosten van zijn Tesla vergeleken vs. ‘normale’ brandstofkosten