Charge as you drive

De bedrijven VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Gustave Eiffel Universiteit en Hutchinson bundelden hun krachten om dit futuristische idee werkelijkheid te maken. Het project heet simpelweg: Charge as you drive. De naam is misschien niet heel spectaculair, maar de resultaten spreken voor zich.

De A10, een stuk snelweg net onder Parijs, werd hun testbaan. Daar hebben ze voor anderhalve kilometer spoelen in de grond geplaatst, onder het asfalt. Die spoelen laden de auto’s op terwijl ze eroverheen rijden. En ze testten het met van alles: een grote truck, een bestelbus, een personenauto en een bus. Zo konden ze goed zien welke wagens het beste reageerden.

Electron

Hoe werkt het precies? Je elektrische auto opladen op de weg

Het systeem zit dus in de weg zelf verwerkt en creëert een magnetisch veld. Dit veld stuurt elektriciteit naar voertuigen die er geschikt voor zijn. Rijd je eroverheen, dan pakt de ontvanger in je wagen automatisch de stroom op. Zo hoef je minder vaak aan de stekker. Natuurlijk vervangt het nog niet het opladen thuis, maar het kan je bereik flink uitbreiden. Volgens de Fransen geldt ongeveer: één kilometer rijden, één kilometer extra bereik bijladen. Uiteraard hangt het nog wel af van hoe zwaar je voertuig is en hoe groot je accu.

@routineofnepalbanda Electreon, an Israel-based provider of wireless charging solutions for electric vehicles (EVs), has announced that it will be deploying its EV charging solution in Germany. #WirelessCharge #Road #Germany #technology #Vehicle #RONB #News ♬ RONB News Entro – Routine of Nepal banda 🇳🇵

En Frankrijk is niet de enige die hiermee experimenteert: Zweden en Duitsland zijn al een stap verder. Maar nu zit Frankrijk dus ook in de race. Voor consumenten lijkt deze technologie steeds dichterbij te komen.

Lees ook: Deze Chinese supercar van BYD is de snelste elektrische auto op de Nürburgring

Veelbelovende resultaten

De eerste testresultaten zijn binnen en het ziet er goed uit. Het systeem kan een piekvermogen van 300 kW leveren, met een gemiddeld vermogen van 200 kW. CEO van VINCI Autoroutes Nicolas Notebaert is enthousiast: “Deze technologie zou de CO₂-uitstoot van zware vracht flink moeten verminderen. Alleen die groep zorgt al voor 16 procent van de uitstoot in het land.” Ook de CEO van Electreon is positief: “Dit is een cruciaal moment voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen en wegen.”

▼ scroll verder ▼

Of we dit over een paar jaar echt zelf gaan meemaken, moet nog blijken. Maar futuristisch is het zeker.

Benieuwd hoe je jouw elektrische auto kan opladen via zonne-energie? Lees dan ook: Met zonnepanelen je Tesla opladen? Deze man test of het echt werkt