Geen gewoon busje

Een écht busje is het eigenlijk niet, want Lexus noemt het zelf een MPV. Maar eerlijk is eerlijk: met dat buitenaardse design komt hij behoorlijk in de buurt. Volgens Akio Toyoda, voorzitter van Toyota-Lexus en voormalig topman van Toyota, is dit meer dan zomaar een designoefening. Waar veel conceptcars vooral laten zien wat een merk kan, lijkt dit model een stuk dichter bij productie te staan dan je zou denken.

Toyoda zegt daarover: “Het is een enorme uitdaging. Er zijn allerlei zaken die mensen verwachten van Lexus: stilte, comfort en de mogelijkheid om elk soort weg te overwinnen. Een zeswielig voertuig moet dat allemaal kunnen. Iedereen is aan het project toegewijd, en ik ben ervan overtuigd dat ze gaan slagen.

Afbeelding: Lexus

De keuze voor een MPV is best logisch

Als je Toyoda hoort, klinkt de keuze voor een MPV eigenlijk heel logisch. Een busje biedt simpelweg meer ruimte, comfort en vrijheid om te experimenteren. Toch blijft het opvallend dat Lexus er zes wielen onder heeft gezet. De meeste eigenaren van dit toekomstige slagschip zullen immers vooral in stedelijke gebieden cruisen, niet door de woestijn.

Toch past het hele idee goed bij de nieuwe richting van het merk. Nu Century als apart luxemerk wordt neergezet, lijkt Lexus meer speelruimte te krijgen om te experimenteren. En dit MPV-concept is daar een goed voorbeeld van. Bovendien: een MPV is tegenwoordig gewoon praktischer. Zeker voor drukke zakenmensen die onderweg willen werken of ontspannen.

Lees ook: Toyota onthult ultraluxe, nieuwe auto en gaat de strijd aan met o.a. Rolls-Royce & Bentley

Gemaakt voor de moderne zakenman

Met deze carrosserievorm kan Lexus dingen doen die bij een sedan simpelweg niet mogelijk zijn. Volgens het merk heeft de LS Concept drie zitrijen, allemaal flexibel in te delen. Zo kun je het interieur gebruiken als lounge, vergaderruimte of zelfs mobiele werkplek. Dankzij slimme technologieën kun je onderweg gewoon online vergaderen alsof je op kantoor zit.

▼ scroll verder ▼

Toyoda benadrukt bovendien dat het er “cool” uit moet zien op het moment dat je in- of uitstapt. En dat is met deze MPV zeker gelukt. Niet alleen qua design, maar ook qua uitstraling. Over de technische details houdt Lexus zich nog stil, maar een elektrische aandrijflijn lijkt een veilige gok. Dat past namelijk perfect bij het stille, comfortabele karakter waar het merk om bekendstaat, ideaal voor de man die zich graag laat rijden.

Of deze zeswielige Lexus LS Concept uiteindelijk in productie komt, blijft nog even afwachten. Maar één ding is zeker: zes wielen onder een Lexus? Dat zou pas echt bruut zijn.

Toch meer interesse in een zakelijke sedan van Japanse afkomst? Lees ook: Toyota onthult ultraluxe, nieuwe auto en gaat de strijd aan met o.a. Rolls-Royce & Bentley