AI neemt werk uit handen, maar waarom voelen werknemers zich schuldig erdoor?
Werknemers gebruiken steeds vaker AI op de werkvloer, maar voelen zich daar tegelijkertijd vaak wel schuldig over. Hoewel kunstmatige intelligentie ervoor zorgt dat menig arbeider efficiënter te werk kan gaan, heerst er dus nog altijd een soort taboe omtrent AI-gebruik op kantoor. Mensen hebben hun taken binnen korte tijd af, maar een gevoel van voldoening levert dat dus beslist niet op.
Werknemers voelen zich slecht door AI
Bij veel werkzaamheden kunnen werknemers de hulp van AI best gebruiken. Het is dus ook niet verwonderlijk dat men kunstmatige intelligentie steeds vaker toepast op de werkvloer. Zo kunnen mensen efficiënter werken, maar dat levert uiteindelijk opvallend weinig voldoening op. Volgens een op The Conversation gepubliceerd onderzoek van Paul Jones, universitair hoofddocent aan Aston University, heeft dat vooral te maken met de manier waarop we naar werk kijken.
Veel bedrijven zien ‘inzet’ namelijk nog altijd als fysieke inspanning. Drukte en een volle agenda zijn tekenen van productiviteit, terwijl kunstmatige intelligentie hier juist korte metten mee maakt. Veel werknemers vragen zich dus af of het gebruik van AI wel ‘juist’ is.

Lees ook: Paniek-appje gaat rond in groepschats op WhatsApp: leest AI zometeen je berichten mee?
“Een gevoel van lichtelijk ongemak”
“Een rapport dat doorgaans een halve dag inneemt om op te stellen, kan een werknemer met behulp van AI afronden binnen twintig minuten”, zo stelt Jones. “AI kan het werk goed doen, zelfs beter dan verwacht. Maar in plaats van opgelucht te zijn, voelt de werknemer zich lichtelijk ongemakkelijk.”
Dat gevoel valt het beste te omschrijven als ‘productiviteitsschuld’. Werknemers hebben het idee dat de gewonnen tijd op een bepaalde manier moet worden terugverdiend. Een korte pauze nemen voelt dan soms minder verantwoord dan direct aan een volgende taak beginnen. “AI creëert deze schuld niet uit het niets”, zo gaat de hoofddocent verder. “Het onthult iets dat er al was.”
De werkdruk wordt juist hoger door AI
De beste man doelt dan op het schuldgevoel dat veel mensen sowieso kennen als ze niet werken. Menigeen probeert ambitieus en competent te zijn, en daar zijn een gevulde agenda en veel inspanning op de werkvloer uitstekende bewijzen van. AI voorkomt deze ‘bewijzen’ echter, waardoor werknemers zich dus niet voldaan voelen op hun werk.
Tegelijkertijd worden de verwachtingen van werkgevers hoger, omdat kunstmatige intelligentie veel werk uit handen kan nemen. Daardoor ervaren mensen juist meer stress op de werkvloer. Er wordt zo namelijk meer van ze verwacht dan ze daadwerkelijk kunnen leveren. “Als werkplekken AI alleen gebruiken om meer output uit dezelfde werknemers te persen, zal productiviteitsschuld geen vreemd neveneffect zijn.”
Meer lezen over AI? Lees ook: Bedrijven kiezen steeds vaker voor AI in plaats van hogere salarissen