
Consumentenbond: fietsenwinkels misleiden klanten met nepaanbiedingen
De Consumentenbond heeft een onderzoek uitgevoerd en daar kwamen opvallende resultaten uit. Na het ondervragen van dertig grote en kleine fiets aanbieders blijkt dat een deel van de verkopers klanten misleiden.
Grote fietsenwinkels, winkels met webshop boosdoeners
De Consumentenbond constateerde dat fietsenwinkels klanten om de tuin leiden met nepaanbiedingen. Na het ondervragen van zowel grote als kleinere verkopers kwam de bond tot deze conclusie.
“Vooral grote fietsenwinkels en winkels met een webshop maken zich schuldig aan deze oneerlijke verkooppraktijken”, aldus de Consumentenbond. Ze gebruiken bepaalde trucjes waardoor het lijkt alsof je een goede deal te pakken hebt, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Consumentenbond: adviesprijs nooit gegeven
De truc die ze gebruiken, is het geven van korting op de adviesprijs. Maar de adviesprijs is vervolgens nooit in de winkels of in de webshop weergegeven. Je komt dus niet te weten of je nu daadwerkelijk korting krijgt of dat je gewoon de volle mep heb betaald voor je fiets.

Een andere manier waarop de fietsenwinkels de klant misleiden, is het geven van op is op acties. Klanten denken dat dat de fiets snel uitverkocht zal raken, waardoor ze eerder de gok nemen om een grote financiële uitgave te doen.
Ook over het plaatsen van een aftellende klok in een webshop is de Consumentenbond niet te spreken. Volgens de consumentenorganisatie worden mensen erdoor ”onder druk gezet.”
Fietsenwinkels die meededen aan het onderzoek waren zich naar eigen zeggen niet bewust van het misleiden van klanten. Ze “gaven toe dat ze de regels niet goed kennen”. Meerdere fietsaanbieders hebben inmiddels hun advertenties aangepast.
Onlangs schreven wij over fietsendiefstal. In Nederland blijft fietsendiefstal een groot probleem.