Dit is de goedkoopste nieuwe auto, en hij is elektrisch (€ 18.900,-)
Goedkope auto’s zijn er al lang niet meer. Autoprijzen stijgen al jaren, waardoor de goedkoopste nieuwe auto tegenwoordig een behoorlijk prijskaartje heeft. Maar wat krijg je eigenlijk voor dat bedrag als je besluit de goedkoopste nieuwe auto aan te schaffen?
De goedkoopste nieuwe auto is een EV
Goedkoop en elektrisch gaan meestal niet samen, maar anno 2025 bewijst de Dacia Spring het tegendeel. Deze compacte stadsauto uit het A-segment is de voordeligste nieuwe auto van Nederland. Dacia is daarmee gelijk een van de weinige merken die dit segment nog trouw blijft.

De Spring heeft maar een paar concurrenten: denk aan de Leapmotor T03, BYD Dolphin Surf en de Kia Picanto; allemaal kleine wagentjes die je zonder poespas en tegen een schappelijke prijs van A naar B brengen. Maar van al deze auto’s kan er maar éé de goedkoopste zijn. Dan blijft de vraag, wat krijg je allemaal voor die 18.900 euro?
Cruise control en airco zijn van de partij
Wie had gedacht dat ‘luxe’ voorzieningen zouden ontbreken heeft het mis, want handbediende airco en cruisecontrol met een snelheidsbegrenzer zijn gewoon van de partij. En dat is niet alles. Verder is de Spring standaard uitgerust met two-tone stoelbekleding, een digitaal instrumentarium en lane keeping assist. Best aardig voor een instapper.
Wie van buiten kijkt naar de Dacia Spring, zal gelijk opvallen dat er een felle rode lak met de naam Rouge Brick aanwezig is. De retro wieldoppen van de Spring zijn tevens een leuke toevoeging. De spiegels en bumpers zijn uitgevoerd in zwart kunststof, maar de deurgrepen zijn wel gewoon meegespoten in de carrosseriekleur.
In 19,1 seconden naar de 100 km/h
Met een 0-naar-100 km/h sprint die maar liefst 19,1 seconden duurt, is de Dacia Spring niet bepaald de snelste auto. Sterker nog: dit is de langzaamst accelererende personenauto die je momenteel nieuw kunt kopen. En met slechts 45 pk en 125 Nm koppel haalt de Spring een topsnelheid van 125 km/h. Je rijbewijs kwijtraken zit er dus niet in, althans niet op de snelweg. Voor mensen met een zware voet is deze Spring misschien wel de ideale oplossing.

Bij elke elektrische auto is de actieradius belangrijk, en dat geldt ook voor deze Dacia Spring. Met een accu van 26,8 kWh heeft hij volgens de WLTP-cyclus een bereik van 225 kilometer. Wil je de auto weer opladen, dan kan dat via een AC-lader met maximaal 7 kW of een snellader met 30 kW. Die cijfers lijken misschien niet hoog, maar dankzij de compacte accu van de Spring zijn deze prestaties redelijk acceptabel.
Lees ook: Vanaf dit getal op de kilometerteller worden tweedehands auto’s aanzienlijk goedkoper