Op het forum van de Nederlandse Spoorwegen is het net zo druk als in de Intercity Direct tussen Rotterdam en Amsterdam. Hoewel de bevindingen subjectief zijn en afgeleid van het bijgeleverde persmateriaal, is de kritiek niet mals. @eureiziger24 schrijft het volgende: “We waren al gewaarschuwd dat er iets zeer matigs aan zat te komen, maar nu is het onmiskenbaar: de nieuwe dubbeldekker van NS ziet er dramatisch slecht uit in vrijwel ieder opzicht.”

Zo ziet de nieuwe dubbeldekker va NS eruit

Voordat we alle kritiek op een rijtje zetten, geven we eerst even de wapenfeiten van ‘s Nederlands grootste vervoerder. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG) is geproduceerd door de Spaanse fabrikant CAF en moet in 2029 in gebruik worden genomen. Volgens de NS biedt de trein meer zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid vergeleken met de huidige modellen. In het persbericht lezen we dat er middels een slim design ruim 30.000 extra zitplaatsen gecreëerd worden. De kritiek dat de nieuwe trein te smal zou zijn, gaat dus feitelijk niet op.

Het is bovendien de eerste keer dat zowel dubbeldektreinen als enkeldektreinen op het Nederlandse spoor worden toegelaten. De voorste en achterste rijtuigen zijn enkeldeks voor een gelijkvloerse instap, terwijl de middenrijtuigen dubbeldeks zijn om extra capaciteit te bieden. De trein is ook sneller, met een topsnelheid van – schrik niet – 160 km/u, waardoor de reistijden korter moeten worden. In totaal heeft de NS 60 van deze treinen besteld, die samen 600 miljoen euro kosten.

‘Nieuwe dubbeldekker nu al de slechtste trein’

Op de redactie kunnen we alleen maar vrolijk worden van de bovengenoemde info, maar online is niet iedereen het ermee eens. Op de NS-community wordt een topic geopend met de naam “Nieuwe dubbeldekker nu al de slechtste trein”. Hier delen verschillende medepassagiers hun emotionele bagage en op wat positieve uitingen na, lijkt de mening over de nieuwe dubbeldekker van NS behoorlijk negatief te zijn. Als we @eureiziger24 mogen geloven, is het de slechtste trein binnen de vloot van de NS.

Screenshot van forum NS, waar reizigers hun gedachtes kunnen noteren. In deze topic valt de kritiek op de Nieuwe Dubbeldekker treinen van NS terug te lezen.
Screenshot: NS Community

Volgens deze reiziger is er niets goed aan de nieuwe trein. @eureiziger24 spreekt van een “dramatisch slecht” ontwerp, met krappe stoelen, smalle trappen en onvoldoende bagageruimte. “NS blijft volharden in het leveren van het slechtste eerste klas Intercity-product van Europa.” Ook de tweede klas krijgt flinke kritiek: “Deze ‘trein’, of zeg maar gerust stadsbus, vervangt straks echte Intercity’s.” Het gebrek aan ruimte en comfort zou de trein op drukke momenten onpraktisch maken en zelfs tot ongelukken kunnen leiden. De roep om aanpassingen groeit: “Nu is het moment om terug te keren naar de tekentafel.”

Verschillende meningen op het forum

De tirade van deze reiziger krijgt veel reacties. Waar sommigen het eens zijn, spreken andere passagiers de felle woorden van @eureiziger24 fel tegen. Zo schrijft @gorott dat de nieuwe trein juist wél wat te bieden heeft. De reiziger spreekt van een “mooie trein” en merkt op dat er voldoende beenruimte is voor de gemiddelde Nederlander, evenals voldoende bagageruimte. Wat betreft het zitcomfort wordt het klagen zonder ervaring als opmerkelijk beschouwd, aangezien de persoon de situatie niet goed kan beoordelen zonder het zelf te ervaren.

▼ scroll verder ▼

Screenshot van forum NS, waar reizigers hun gedachtes kunnen noteren. In deze topic valt de kritiek op de Nieuwe Dubbeldekker treinen van NS terug te lezen.
Screenshot: NS Community