
Regels voor zero-emissiezones wederom aangescherpt: hier mag je vanaf 1 juli 2025 niet meer rijden
Zero-emissiezones zijn allang niet meer nieuw in Nederland. Zo is het voor onzuinige diesels reeds onmogelijk om Amsterdam te bereiken - althans, niet zonder het krijgen van een fikse boete. Op 1 juli dit jaar zal de Nederlandse overheid de regels omtrent deze duurzame zones echter wederom aanscherpen, wat grote gevolgen met zich meebrengt. Het gaat zelfs zo ver dat je straks niet eens meer met een busje met een benzinemotor de binnensteden in Nederland kunt betreden. Het moet allemaal elektrischer en duurzamer, maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Wij zochten uit wat er per 1 juli 2025 precies gaat veranderen.
Regels omtrent zero-emissiezones worden nog strenger
Bij het binnenrijden van onder meer Amsterdam word je op dit moment al gewaarschuwd door talloze borden dat de binnenstad een ‘milieuzone’ is. Dat wil zeggen dat je met onzuinige bolides simpelweg niet meer door de grote binnensteden in Nederland mag scheuren. Uiteraard heeft de Nederlandse overheid deze regels ingesteld met het oog op verduurzaming, maar in de praktijk ervaren veel toeristen, ondernemers en inwoners hier veel hinder aan. Desondanks zullen de regels omtrent de zero-emissiezones per 1 juli 2025 wederom worden aangescherpt, met alle gevolgen van dien. Tot op heden is het nog mogelijk om met je dieselbusje door de binnensteden te kachelen, uiteraard in de hoop dat je niet wordt gecontroleerd door oom agent. Vanaf 1 juli 2025 zal dat echter veranderen, want steden als Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Amersfoort, Gouda, Maastricht, Tilburg en Zwolle, zullen speciale camera’s langs de weg zetten om toezicht te houden op de zero-emissiezones. Deze futuristische flitspalen scannen het kenteken van je auto en als het niet aan de nodige eisen voldoet, valt er automatisch een fikse bekeuring op de mat. Eigenlijk is deze techniek identiek aan de omstreden focusflitser, die controleert of je tijdens het rijden op je telefoon zit, alleen zijn de instellingen gericht op het controleren van de specificaties van auto’s.

Welke auto’s zijn straks niet meer welkom in de binnenstad vanaf 1 juli 2025?
Oké, het is straks dus niet meer mogelijk om stiekem met je dieseltje door het centrum van Amsterdam te rijden, maar daar houden de aanscherpingen van de regels omtrent zero-emissiezones nog niet op. Zo heeft de Nederlandse overheid besloten dat er een aantal extra voertuigen binnenkort evengoed niet meer toegang krijgen tot de milieuzones. Bestelauto’s met een emissieklasse van 4 of lager zullen vanaf 1 juli dit jaar bijvoorbeeld niet meer welkom zijn in de eerdergenoemde steden. Het gaat dan niet alleen om oude barrels, want ook nieuwe bestel- en vrachtauto’s, uit 2025 bijvoorbeeld, zijn niet langer welkom in zero-emissiezones als ze over een benzine- of dieselmotor beschikken. Ook vrachtwagens van vóór 2017 mogen de binnenstad niet meer in vanaf 1 juli 2025. Als je niet zeker weet of je voertuig over een van deze kenmerken en specificaties beschikt, zou je het kenteken in kunnen voeren op de website van de RDW. Dan krijg je direct een overzicht te zien van alle specificaties en weet je of je na 1 juli 2025 de grootste binnensteden van Nederland nog in mag.
Lees ook: AOW wordt weer aangepast: vanaf 1 juli 2025 krijgen pensionado’s iets meer op de rekening
Overtreding zorgt voor behoorlijke boete
Goed, gezien de nieuwe flitspalen is het vanaf deze zomer dus ook onmogelijk om de zero-emissiezones gewoon te negeren met je dieselbusje. Als je dat toch doet kan je immers rekenen op een behoorlijke bekeuring. In het geval van een bestelbus moet je denken aan de boete van 120 euro, terwijl je voor dezelfde overtreding met een vrachtwagen maar liefst 310 euro uit de portemonnee kan trekken. Vooral ondernemers die een nieuw bestelbusje hebben gekocht in 2025 zullen zich hierdoor nogal beduveld voelen. Ze kunnen de wagen immers net zo goed meteen weer inruilen, want enkel volledig elektrische exemplaren zullen vanaf 1 juli 2025 welkom zijn in de zero-emissiezones. Ook bij het huren van een busje dien je overigens goed te controleren of je de binnenstad daadwerkelijk mag betreden. Als je bijvoorbeeld een bakwagen leent voor een verhuizing naar Amsterdam, is het altijd verstandig om de specificaties even na te lopen voordat je vertrekt. Niemand zit te wachten op een boete van minstens 130 euro, toch?
Middels moderne technieken probeert de overheid ook het appen achter het stuur flink te bestraffen. De boete voor die overtreding liegt er bovendien beslist niet om.