Direct naar content
Monica Westerveld
Afbeelding: Notbranded / Instagram

Onderneemster Monica Westerveld maakte van € 600.000 binnen twee jaar tijd € 20 miljoen

We komen wel vaker een opmerkelijk succesverhaal tegen, maar hoe Monica Westerveld haar vermogen uitbreidde, is wel héél bijzonder. De website van de 31-jarige onderneemster groeit van alle Nederlandse sites het hardst in het buitenland. Een behoorlijke prestatie, iets wat klaarblijkelijk gaat met groot financieel gewin. Naar eigen zeggen begon ze met slechts een paar honderd euro, dat groeide al snel uit naar enkele tonnen, maar inmiddels is de sieradenonderneemster een indrukwekkende 20 miljoen euro waard. "Ja, dat is best wel behoorlijk", zo vertelde ze zelf in de podcast van De Dutch Dragons.

Door Laukie Klijn

Monica Westerveld werd rijk met haar eigen juwelenbedrijf

In de sieradenwereld valt groot geld te verdienen, zo ondervond ook Monica Westerveld. De 31-jarige onderneemster wist haar juwelen namelijk over de gehele wereld te verkopen door middel van haar kennis over e-commerce. “Ik ben heel goed in het online stuk”, zo laat de miljonair weten in een podcast van De Dutch Dragons. Daarmee lijkt ze zichzelf nogal zacht uit te drukken, want de webwinkel van haar bedrijf, Notbranded genaamd, is de snelst groeiende Nederlandse webshop in het buitenland. Het bereik van Notbranded is dus gigantisch en de uitgebreide collectie, bestaande uit zo’n 2.500 verschillende artikelen, wordt door juwelenliefhebbers uit maar liefst 20 verschillende landen. “We begonnen met het vertalen van onze site in zes talen, dat bleek toevallig heel goed te werken”, zo liet Monica Westerveld eerder al weten aan zakenblad Quote. In de welbekende rijkenlijst van Quote staat ze vooralsnog niet, maar dat kan volgens onze amice Michel Perridon beslist niet lang meer duren. “Jij komt dadelijk fluitend de Quote 500 binnen”, zo sprak hij de reeds steenrijke CEO van Notbranded toe.

“Dan ben je heel wat envelopjes aan het plakken”

Nou, Monica Westerveld is in ieder geval al goed op weg. De dame wist met Notbranded van 600.000 euro een schrikbarende 20 miljoen euro te maken. Althans, deze mijlpaal heeft ze nog niet helemaal bereikt, maar alles wijst erop dat ze dat gigantische geldbedrag wel degelijk gaat verwezenlijken dit jaar. “Ik vind zes ton ook al heel wat”, aldus Bas Witvoet. “Dan ben je al heel wat envelopjes aan het plakken”. Tja, daarin heeft hij helemaal gelijk, maar de omzet van Notbranded is binnen slechts twee jaar tijd nog eens dubbel en dwars over de kop gegaan. “We hebben op een goede manier héél veel nieuwe klanten aan kunnen spreken”, zo legt Monica Westerveld de absurde groei van haar bedrijf uit. “De bruto marge is ook behoorlijk”. Helaas wil ze de heren van De Dutch Dragons niet vertellen wat deze bruto marge exact bedraagt. “Dat ga ik natuurlijk niet zeggen”, zegt ze al lachend. Nou, dat zegt genoeg!

Een miljoenenbedrijf met slechts tien werknemers

Notbranded is binnen korte tijd al gigantisch gegroeid, maar alsnog zijn er diverse vlakken waarop de marktpositie van het bedrijf kan worden verstevigd. Zo zou Monica Westerveld op dit moment hard bezig zijn om ‘alle geheimen van social media te ontrafelen’. Om dat te realiseren heeft ze beslist geen groot team nodig. Naar eigen zeggen heeft ze momenteel slechts tien werknemers in dienst bij Notbranded. Hierdoor kan ze het overzicht goed houden en is er voor iedereen altijd iets te doen. “Ik hoor ondernemers weleens trots vertellen dat ze tachtig mensen in dienst hebben. Dan vraag ik mezelf af wat die mensen allemaal doen”.

De Dutch Dragons waren duidelijk onder de indruk van het financiële succes van Monica Westerveld. Toch is Michel Perridon nog altijd aanzienlijk rijker dan de CEO van Notbranded.