“We hebben geprobeerd de schade te beperken”, zegt demissionair staatssecretaris Aartsen. “Maar alles wordt duurder. En de middelen zijn beperkt.”

Het had nóg erger kunnen zijn

Oorspronkelijk stond er een stijging van 12% op de planning. Door overleg tussen de NS en het ministerie is dat – gelukkig – afgezwakt. NS gaat onderhoud efficiënter aanpakken (lees: goedkoper) en schrapt onder meer de jongerendagkaart. Alles om geld te besparen.

Waarom die verhoging?

Treinkaartjes zijn gekoppeld aan inflatie. En die was de afgelopen jaren flink. Toch wist de overheid het tarief telkens te dempen. Kort overzicht:

  • In 2024 werd een stijging van 6,5% met overheidsgeld uitgesteld.
  • Begin 2025 dreigde een plus van 11%, maar werd teruggebracht naar 6% dankzij een eenmalige investering van zowel NS als het kabinet.
  • Die uitgestelde verhogingen verdwijnen niet – ze stapelen zich op. En dat tikt aan.

Lees ook: Kabinet werkt aan ‘Onderwegpas’: gezinnen met lager inkomen kunnen mogelijk gratis met de trein reizen

Totaalplaatje: +9% in zicht

De optelsom? Er ligt nog zo’n 6% aan uitgestelde verhogingen op de plank, plus de jaarlijkse inflatiecorrectie. Samen kom je dus uit op een maximale stijging van 9% voor 2026. Zonder ingrijpen was dat 12% geweest.

Duidelijkheid voor iedereen

Aartsen is blij dat er nu duidelijkheid is. “We willen niet elk jaar opnieuw discussiëren over treintarieven. Zowel reiziger als vervoerder verdient stabiliteit.” En omdat de verhoging onder de 10% blijft, verwacht hij dat de Tweede Kamer akkoord gaat.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Vanaf 2026 kunnen we mogelijk vanaf Nederland naar Barcelona met de nachttrein

Bron: NOS