Direct naar content
een van de tankstations waar sinds kort ook zomerbenzine uit de pomp komt
Afbeelding: Via Szasa Amanda - Unsplash

Nieuwe benzine uit de pomp: wat is het verschil tussen winter- en zomerbenzine?

Als je recent nog even hebt bijgetankt, dan heb je het waarschijnlijk niet gemerkt, maar de brandstof die je tankt, is sinds kort veranderd. Geen zorgen, het is geen complot of stiekeme prijsverhoging. Wat je nu in je tank gooit, is zomerbenzine. Ja, dat is echt een ding. En nee, het is geen marketingpraatje van de oliemaatschappijen.

Door Rik Blokland

Van winter- naar zomerbenzine

Vanaf eind april of begin mei schakelen brandstofproducenten over van winter- naar zomerbenzine. Dat klinkt misschien als een detail waar alleen autotechnici zich druk om maken. Maar er zit wel degelijk een logische gedachte achter. Brandstofgedrag verandert namelijk met de seizoenen. Net zoals jij in de zomer liever een koud biertje dan een warme chocolademelk hebt, zo houdt je motor ook van iets andere voeding als het warm wordt.

De samenstelling van benzine, en trouwens ook die van diesel, wordt aangepast aan de buitentemperaturen. In de winter voegen producenten bijvoorbeeld butaan toe aan benzine. Dat maakt de brandstof vluchtiger. Hierdoor start je motor ook bij lage temperaturen soepel. Zonder die aanpassing zou je op een koude ochtend wel eens een keer extra kunnen moeten starten. Erger nog, je zou gewoon kunnen blijven staan.

Diesel krijgt in de winter zelfs een soort antivries toegevoegd. Dit voorkomt dat het spul gaat vlokken en je brandstoffilter verstopt raakt. Vroeger gooiden truckers er soms zelfs een scheutje benzine bij om dat te voorkomen. Maar doe dat vooral niet met moderne dieselmotoren. Die zijn zo verfijnd dat je daarmee eerder iets sloopt dan oplost.

Waarom dan nu zomerbenzine?

Zodra de lente overgaat in zomerse temperaturen, wordt die winterblend ingeruild voor zomerbenzine. Die bevat minder vluchtige bestanddelen. Dit betekent dat het in de warmte minder snel verdampt en dus beter presteert bij hogere temperaturen. Het resultaat? Je motor loopt net iets efficiënter. Onder ideale omstandigheden zou je brandstofverbruik zelfs ietsje lager kunnen liggen. Let wel op: het gaat hier echt om minimale verschillen die je in de praktijk amper merkt. Dus verwacht geen wonderverbruik op je volgende roadtrip.

Moet je hier verder nog iets mee doen? Nee, eigenlijk niet. De overstap gebeurt automatisch bij de pomp. Daarnaast past je auto zich er zelf wel op aan dat hij een iets ander dieet krijgt. Het is wel interessant om te weten. Vooral als je iemand bent die graag z’n auto in topvorm houdt of simpelweg houdt van technische weetjes.

Bij tankstations vind je trouwens heel opmerkelijke waarschuwingsborden, die met een telefoontje afgebeeld. Lees ook: tankstations waarschuwen voor het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het bellen, maar waarom?