Waarom zitten er in België groeven in het asfalt van de snelwegen?
Rijd je over de Antwerpse Ring en zie je ineens groeven in het asfalt? In Nederland zou dat betekenen: binnenkort nieuw asfalt. In België ligt het anders. Daar gaat het niet om vervanging, maar om stilte.
De techniek achter de groeven
Sinds april liggen er op de Antwerpse Ring kilometers wegdek met strakke, parallelle sleuven. Officieel heet het Next Generation Concrete Surface (NGCS). Het idee: door het beton te frezen en polijsten, krijgen banden meer contactpunten met het wegdek, maar korter in duur, waardoor het rolgeluid afneemt. Resultaat: gemiddeld 4,5 decibel stiller — dat klinkt misschien klein, maar staat gelijk aan een merkbare daling van de geluidsdruk. Alsof je bij 120 km/u ineens met gesloten ramen rijdt.
De eerste test van NGCS vond plaats in 2021 op een traject van één kilometer. Nu is het grootschalig toegepast tussen de Silvertoptorens en knooppunt Antwerpen-Oost, in beide richtingen. Kosten: 6 miljoen euro. Volgens de Belgische minister van Mobiliteit is het een investering in leefbaarheid voor omwonenden van een van de drukste wegen van het land.
Lees ook: Goedkoop tanken in België: is dit binnenkort voorgoed voorbij?
Minder herrie, meer grip?
Het voordeel is duidelijk: minder bandengeluid, vooral bij constante snelheden. Maar er zijn ook kanttekeningen. Het frezen kost veel tijd en geld, en de techniek is alleen toepasbaar op betonnen wegdekken. Bovendien blijft het een harde ondergrond, dus comforttechnisch wint asfalt nog steeds.
Nederland pakt het anders aan
Rijkswaterstaat kiest voor Zeer Open Asfaltbeton (ZOAB) als stille oplossing. Dat materiaal heeft een poreuze structuur waardoor water en geluid worden geabsorbeerd. In de afgelopen maanden werden delen van de A12 en A2 rond Utrecht vernieuwd met deze stillere asfaltvariant. Inmiddels zijn beide snelwegen weer open.
Welk wegdek is stiller?
Of NGCS stiller is dan ZOAB? Er is nog geen officiële vergelijking. Maar waar je in België over strakke, gegroefde betonplaten glijdt, rijd je in Nederland over zacht zoemend asfalt. Twee technieken, zelfde doel: minder herrie op hoge snelheid.
NGCS is precisiewerk: slijpen tot op de millimeter voor minder decibels. ZOAB is de pragmatische aanpak: stiller én waterafvoerend. Welke stiller is, moet nog blijken. Maar één ding is zeker: op beide rijvlakken zet je liever de cruise control aan dan het raam open.
Lees ook: Man in België geflitst met 696 km/h: hoe hoog was de uiteindelijke boete?