
Chinees ‘telefoonmerk’ lanceert eerste auto: 300.000 bestellingen in slecht 60 minuten tijd
Een Chinees telefoonmerk, Xiaomi genaamd, heeft besloten een gloednieuwe auto in de etalage te zetten in plaats van een smartphone of tablet. Dat betekent dus dat het bedrijf een geheel nieuwe weg is ingeslagen, een zeer succesvolle weg, zo is gebleken. Binnen slechts een uur tijd werd de kersverse creatie al 300.000 keer besteld. Dat betekent dat het grote Tesla er wederom een serieuze concurrent bij heeft gekregen, wat het in Amerika gevestigde autobedrijf er op dit moment beslist niet bij kan hebben. Het is immers algemeen bekend dat auto's uit China onverwoestbaar zijn.
Chinees telefoonmerk brengt elektrische auto op de markt
Elektrische auto’s zijn de toekomst, daar kunnen we inmiddels beslist niet meer omheen. In vrijwel alle landen ter wereld worden er steeds meer EV’s van de hand gedaan. De meeste van deze wagens met een volledig elektrische aandrijving zijn afkomstig uit China of uit de fabriek van het welbekende Tesla, gevestigd in de Verenigde Staten. Inmiddels zijn alle automerken reeds gevolgd met de ontwikkeling van EV’s, zelfs exclusieve bedrijven uit Italië. Echter is China nog altijd de voorloper als het gaat om het bouwen van elektrische auto’s, wat recentelijk werd bevestigd door een opvallende nieuwkomer op de automarkt.
Een Chinees telefoonmerk, dat we allemaal kennen als Xiaomi, heeft namelijk evengoed een auto met een elektrische aandrijving onthuld. Voorheen legde het merk voornamelijk smartphones, tablet en andere soortgelijke elektronische apparaten in de schappen, maar daar is recent dus ook een wagen aan toegevoegd. Het gaat om de Xiaomi YU7, een EV die een absolute hit lijkt te zijn. Binnen slechts een uurtje werd deze kersverse creatie namelijk al 300.000 keer besteld. Lei Jun, de CEO van Xiaomi, noemt deze indrukwekkende ontwikkeling daarom een ‘wonder’.

Nieuwe EV doet denken aan de Ferrari Purosangue
Van een Chinees telefoonmerk mag je verwachten dat een elektrische auto enigszins betaalbaar is, en dat blijkt ook waar te zijn. De Xiaomi YU7 gaat namelijk over de toonbank voor een acceptabele nieuwprijs van om en nabij de 30.000 euro. Daarmee probeert het bedrijf een serieuze concurrent voor Tesla te vormen.
De toegankelijke vraagprijs doet wellicht vermoeden dat de EV allesbehalve een lust voor het oog is, maar niets blijkt minder waar. Esthetisch is deze gloednieuwe wagen namelijk een absolute parel. Sterker nog, qua design doet de auto ver weg zelfs een beetje denken aan de felbegeerde Ferrari Purosangue. Uiteraard kan de Chinese SUV, vooral wat betreft prestaties, bij lange na niet tippen aan dit schitterende automodel, maar mooi is de Xiaomi YU7 wel degelijk. Voor een SUV is de auto namelijk best laag en de motorkap is opmerkelijk lang. Nee, geen enkel ander Chinees telefoonmerk heeft op dit moment zo’n indrukwekkende auto in de verkoop staan.

Opmerkelijk interieur en een behoorlijke topsnelheid
Goed, ook aan de binnenzijde is deze geëlektrificeerde auto, gelanceerd door een Chinees telefoonmerk, erg imponerend. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met leren stoelen, een futuristisch stuurwiel en een gigantische tablet op het dashboard. De middenconsole is daarentegen erg minimalistisch, maar alle instellingen dienen simpelweg via de touchscreen naast het stuur te worden aangepast. Ook op de achterbank is er van comfort beslist geen gebrek, wat te danken is aan een drietal hoogwaardige stoelen die overigens ook nog om te klappen zijn, zodat de kofferbak ruimte indien nodig wordt vergroot.
Zelfs onder de motorkap gaat de hoge mate van kwaliteit doodleuk verder. De in China gevestigde techgigant heeft namelijk besloten de EV te voorzien van een tweetal elektromotoren die tezamen een vermogen van maar liefst 691 pk weten te leveren. Bovendien moet deze moderne techniek een topsnelheid van om en nabij de 253 km/u realiseren. Dat valt helemaal niet tegen, toch?
De nieuwe elektrische EV van Xiaomi is in ieder geval een stuk betaalbaarder dan de elektrische SUV die Lamborghini aan de man gaat brengen.