
Van honeymoon naar horrortrip: Britse familie beleeft nachtmerrie in Spaans hotel
Een weekje weg met de hele familie, lekker naar de zon, kinderen mee, iedereen blij, het klonk als het perfecte plan. Maar voor het Britse koppel Mark en Karen liep hun vakantie naar Mallorca uit op allesbehalve ontspanning. Sterker nog: hun verblijf in een all-inclusive hotel werd een aaneenschakeling van frustraties, viezigheid en onverwachte kosten. En dat alles onder het toeziend oog van hun (pas getrouwde) zoon en diens jonge gezin. Van familieweek naar fiasco, hier is hun verhaal.
“We gingen voor zon, zee en samen zijn” loopt uit tot vakantie nachtmerrie
Mark (61) en Karen (59) hadden de vakantie al maanden van tevoren geboekt, ver voordat ze deze nachtmerrie überhaupt konden inbeelden. Samen met hun zoon Nathan, schoondochter Nadia en hun twee jonge kleinkinderen (van wie er één autistisch en niet-sprekend is) wilden ze een weekje quality time in de zon. De bestemming: Mallorca, via easyJet Holidays. De foto’s van Hotel Club Es Talaial zagen er veelbelovend uit, ruime kamers, schoon zwembad, goed eten. Althans, dat dachten ze.
Al bij het inchecken sloeg de sfeer namelijk om, en kon de vakantie nachtmerrie beginnen. De familie kreeg twee kamers toegewezen die volgens hen in geen één manier leken op wat er online te zien was. Geen frisse witte lakens of tropisch uitzicht, maar vuile vloeren, beschadigde meubels, blootliggende elektriciteitskabels en een balkon met uitzicht op een parkeerplaats vol afvalcontainers. “De vloer plakte gewoon toen we binnenkwamen”, vertelde Mark later. Niet bepaald het warme welkom dat je hoopt te krijgen na een vlucht met twee kleine kinderen.
Lees ook: Dit is je kans om goedkoop te emigreren: gratis huisjes worden weggegeven in Japan

Schoonmaakdoekjes in de aanslag, de vakantie bleek een nachtmerrie
In plaats van lekker aan het zwembad te liggen, waren Mark en Karen druk met het schoonmaken van hun eigen kamer. “De badkamer hebben we zelf gepoetst voordat we die durfden te gebruiken,” aldus Nadia. Ook in het restaurant bleek de hygiëne ver te zoeken. Tafels waren plakkerig, stoelen vies. Mark besloot het aan te tonen met een simpel servetje over de tafel. Het resultaat: grijze vegen van vuil. Eet smakelijk!
Hoewel de vakantie nachtmerrie geboekt was als all-inclusive, voelde het allesbehalve zorgeloos. Uit eten buiten het hotel werd noodzaak in plaats van luxe, en dat tikte flink aan. De familie gaf in totaal bijna 4.700 euro uit aan de reis, inclusief extra kosten die nodig waren om hun verblijf überhaupt dragelijk te maken. En dat terwijl ze juist hadden gespaard (en geleend) om deze vakantie nachtmerrie mogelijk te maken.
Toen de familie klaagde bij de receptie werd er een andere kamer aangeboden, maar dan wel een stuk verderop op het terrein. Dat zou betekenen dat de families gescheiden zouden worden, iets wat voor hen geen optie was. Zeker niet gezien de zorg voor hun kind met autisme. Een echte oplossing bleef dus uit.

EasyJet: “We betreuren het ongemak”
De reisorganisatie easyJet Holidays gaf later aan dat ze op de hoogte waren gesteld van de situatie. Ze boden een tegemoetkoming aan van ongeveer 235 euro. Voor de familie voelde dat echter als een doekje voor het bloeden. “Ik neem het bedrag aan”, zei Nadia, “maar dit is voor ons niet afgedaan.”
Volgens de familie ligt het probleem bij misleidende foto’s en gebrekkige controle van de accommodatie. Ze hadden bewust gekozen voor een rustige, kindvriendelijke plek met goede voorzieningenm en kregen absoluut het tegenovergestelde. Vooral de zorg voor hun kinderen maakte dat deze vakantie juist extra goed geregeld had moeten zijn. En dat maakt de teleurstelling des te groter.
Wat een warme week met liefdevolle herinneringen had moeten worden, veranderde in een stressvolle zoektocht naar schone lakens en een beetje fatsoen. Misschien geen horrorfilmwaardig scenario, maar wel ééntje waar je thuis liever niet over napraat.
Dus ja, een gratis upgrade klinkt leuk, maar zelfs bij een topdeal moet je altijd je ogen openhouden. Want voor je het weet, zit je niet in een vijfsterrenresort, maar in een bouwval met all-inclusive betonstof bij het ontbijt. En dat is precies wat dit echtpaar overkwam in Egypte. Zij betaalden maar liefst € 4.400,- voor een droomreis, maar kwamen terecht in een nachtmerrie.