
Ferrari geeft de 296 GTB een extreme make-over en lanceert twee gelimiteerde versies
Italië kun je kennen van de culinaire hoogstandjes, oogstrelende architectuur uit het Romeinse Rijk en kostbare automerken. In die laatste van dit rijtje is er een merk dat met de scepter zwaait: Ferrari. De mannen en vrouwen uit Maranello willen die eer hoog houden en komen nu met twee extremere versies van de 296 GTB: 296 Speciale en 296 Speciale A.
De oprichter van het Italiaanse automerk, Enzo Ferrari, zei ooit: “Vraag een kind een auto te tekenen en hij zal ‘m rood kleuren.” Geen woord aan gelogen. Vandaag de dag maakt Ferrari nog steeds bolides waarvan de meeste alleen kunnen dromen. De twee nieuwe puristen binnen de brochure van het automerk vormen hier dan ook geen uitzondering op. Met zowel de Ferrari 296 Speciale als de Ferrari 296 Special A, weet het merk de lat weer hoger te leggen. Bovendien legt het de concurrentie binnen hetzelfde segment het zwijgen op.
Opnieuw uitgevonden raspaard
Als je enigszins autonieuws volgt, dan weet je dat Ferrari al eerder een bolide op de markt heeft gebracht met de cijfers 296. De benjamin, Ferrari 296 GTB, had ook niet bepaald verkeerde eigenschappen. Deze rolde voor het eerst van de band in 2022 en wordt aangedreven door een kloppend hart met 830 paarden. De raspaarden hebben 740 Newtonmeter koppel. Hiermee wordt de 0-100 km/u sprint in slechts 2,9 seconden. Je kunt op de autobahn of Zandvoort een topsnelheid van 330 km/u behalen. De Italianen waren in tegenstelling tot hun klanten niet volledig tevreden over deze cijfers. Daarom hebben ze besloten om twee hardcoreversies van het ‘alweer’ drie jaar oude succesmodel te introduceren. In Jip-en-janneketaal; een variant met open dak en een als coupé én meer prestaties.
Performance Ferrari 296 Speciale
De reguliere 296 GTB had al 830 trappelende paarden onder de achterklep. Zowel de 296 Speciale als Speciale A hebben 880 pk uit een grommende 3.0-liter zescilinder met dubbele turbo. 700 van de Amerigo’s worden geleverd door het fossiel aangedreven hart. De overige 180 pk wordt u aangeboden door een elektrische motor. De gezamenlijke krachten worden overgedragen naar de achteras. Hierdoor kun je hem ook nog eens 90 graden door de bocht gooien wanneer oom agent even een offday heeft. Mocht hij er die dag helemaal geen zin in hebben en het laserpistool thuis laten, dan kun je na een 0-100 km/u sprint van 2,8 seconden een topsnelheid van ongeveer 340 km/u.

Naast het astronomisch vermogen, is er ook gedacht aan de aerodynamica. Hoewel Enzo Ferrari ooit zei: “Aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen”, kan het merk daar anno 2025 niet aan ontkomen. Met de vernieuwde achterspoiler en aangepaste bumpers genereren de nieuwe Italiaanse topatleten 435 kilogram downforce bij 250 km/u. De verbeterde diffusor helpt ook bij deze prestatie. De Speciale A weegt slechts 50 kg meer door het cabriodak, maar heeft verder dezelfde speclist. Voor de beginnende lezer; dit alles is tezamen genoeg om een hatchback ondersteboven door een tunnel te laten rijden. Hypothetisch natuurlijk.
Design en Ferrari zijn twee handen op één buik
Prada, Versace en Gucci kunnen natuurlijk designen als de beste, maar een ander Italiaans merk dat hier héél erg goed in is, is Ferrari. Zowel het uiterlijk als innerlijk stelt dan ook niet teleur. Binnenin de 296 Speciale en Speciale A vinden we een sportief ogend interieur dat rechtstreeks uit de Formule 1 lijkt te komen. Alles draait hier dan ook om de beleving van de bestuurder: racestoelen, carbonpanelen, klein elektro knopje in plaats van deurhendels. Er is een overzichtelijk digitaal dashboard, afgevlakt stuurwiel, F1-flippers en climatronic om het hoofd koel te houden wanneer je de snelste ronde op Zandvoort probeert te rijden.
Als je als een van de weinigen een gelimiteerd model op de oprit kan krijgen, weet je bijna zeker dat de buurman vaker langskomt voor een bakje koffie. Zoals altijd weet Ferrari weer nekken te breken. Ondanks dat de nieuwe versie niet heel erg verschilt in tegenstelling tot de 296 GTB, hebben ze wel gekozen om wat plastische chirurgie te raadplegen. Zo is er een bredere frontsplitter gemonteerd, carbonfiber velgen met centrale wielmoer, nieuwe achterspoiler en andere voorbumper. De grootste verandering is, niet de open versie, want dit had de 296 GTS ook, de speciale lakkleur. Er is niet gekozen voor rood, maar groen met witte striping. Ferrari zelf noemt het: “Verde Nürburgring.”
Cartellino del prezzo Ferrari 296 Speciale
Of in het Nederlands, prijskaartje? Als je hem, ondanks dat je genoeg centen op de rekening hebt staan, kunt kopen betaal je zo’n € 407.000 voor de coupéversie. Voor de cabrio betaal je € 462.000. Met de Nederlandse belastingstarieven wordt deze prijs nog wat hoger. Je zult flink wat duizendjes verder zijn als de wagen in jouw garage staat. Dat mag daarentegen het pretpakket van deze nieuwe droomauto uit Italië niet verstieren. Zowel de 296 Speciale als 296 Speciale A belichamen de magie van het merk. Pinnen of contant?
Dat je voor een Ferrari-wagen de hoofdprijs betaalt, dat weten we allemaal. Maar de Ferrari 12Cilindri kost in Nederland ruim 125.000 euro meer dan ergens anders.