Vriendelijkheid is je grootste troef

Volgens Miguel begint alles met één simpele eigenschap: vriendelijkheid. Stewardessen en stewards zien dagelijks honderden passagiers, en geloof het of niet, dat maakt echt verschil. “Als er een extra stoel beschikbaar is, geef ik die aan de passagier die het meest vriendelijk en respectvol is,” vertelt Miguel. Een glimlach, een normaal gesprek en een beleefde houding kunnen je dus letterlijk hogerop helpen in het vliegtuig.

Wees jezelf (en speel geen toneel)

Hoewel vriendelijkheid werkt, prikt cabinepersoneel feilloos door toneelspel heen. Miguel ziet regelmatig passagiers die doen alsof ze zich niet goed voelen om een betere stoel te krijgen. Dat werkt averechts. Oneerlijk gedrag verlaagt juist je kans op een gratis upgrade in het vliegtuig. Wees dus oprecht en houd het simpel.

Een kijkje in de cockpit van een vliegtuig
Andrii Solok

Slim vragen om extra beenruimte

Wil je graag meer ruimte? Dan kun je daar gerust beleefd naar vragen. Een goede strategie is informeren of er nog stoelen vrij zijn bij de nooduitgang, waar extra beenruimte is.

Let wel op hoe je het formuleert. Geef je bijvoorbeeld aan dat je lichamelijke klachten hebt, zoals knieproblemen, dan kan dat juist tegen je werken. Passagiers op deze plekken moeten namelijk fysiek in staat zijn om te helpen in noodgevallen.

Beleefdheid vergroot altijd je kansen

De rode draad in Miguels advies is duidelijk: beleefdheid, eerlijkheid en respect. Cabinepersoneel bepaalt vaak wie er wordt verplaatst als er ruimte vrijkomt, en sympathie speelt daarin een grotere rol dan veel mensen denken.

▼ scroll verder ▼

Toch maar gewoon een stoel reserveren? Lees ook: Van veiligheid tot de rustigste vlucht: dit zijn de beste zitplaatsen in het vliegtuig.