“Mensen zetten thuis steeds betere koffie”

Voor de meeste mensen is het drinken van een goede kop koffie dé manier om op te starten en een ochtendhumeur weg te spoelen. Het is niet alleen de bittere smaak die je wakker schudt, maar vooral de cafeïne die simpelweg zijn werk doet. De energieboost die deze stom met zich meebrengt, zorgt ervoor dat we allemaal gewoonweg niet meer de dag doorkomen zonder een bakkie te drinken. Het is daarom niet verwonderlijk er over het algemeen veel geld wordt uitgegeven aan koffie in Nederland. Toch is het opmerkelijk we gemiddeld steeds meer knaken besteden aan een bakkie pleur, aangezien we in Nederland sinds 2005 steeds minder koffie zijn gaan drinken. Een gerenommeerde barista laat aan het AD echter weten dat de mensen die vandaag de dag nog koffie drinken, veelal kiezen voor een bakkie van hoge kwaliteit. “Mensen zetten thuis steeds betere koffie, en die kwaliteit willen ze ook buitenshuis”, zo meldt hij. In restaurants, koffiebars en op het station wordt er daarom bijzonder veel geld uitgegeven aan een hoogwaardige kop koffie. “Koffie speelt een belangrijke rol in het leven van velen van ons.”

Mike Kennealy / Unsplash

Hoeveel geld besteden we gemiddeld aan koffie?

Oké, in liters drinken we vandaag de dag maar liefst 8% minder dan in 2005. Desondanks hebben de toenemende prijzen ervoor gezorgd dat we inmiddels zo’n 20% meer geld uit zijn gaan geven aan koffie, zo blijkt uit cijfers van Euromonitor. Die stijging heeft niet alleen te maken met de kwaliteitstoename van koffie, maar vooral met de stevige koffieprijzen die restaurants, koffiehuizen en lunchrooms op dit moment rekenen. Naar verluidt is de prijs van een gemiddeld kopje koffie op het terras de afgelopen vijf jaar gestegen van 2,20 euro naar 2,46 euro, wat dus neerkomt op een toename van 12%: 26 eurocent. Ook uit de verkoopcijfers van supermarkten in Nederland blijkt dat we steeds meer geld uitgeven aan koffie. Ten opzichte van 2010 is er wat betreft die specifieke uitgaven zelfs een toename van 180 miljoen euro op jaarbasis waarneembaar. Daarbij is er nog niet eens rekening gehouden met de afzet van de welbekende koffiecupjes van Nespresso. Nespresso is echter een van de grootste spelers op de koffiemarkt, wat betekent dat het niet ondenkbaar is dat we in de Nederlandse supermarkten per jaar richting een miljard euro per jaar besteden aan het warme drankje.

De cafeïneverslaving wint het van de portemonnee

Dat we veel geld besteden aan koffie, zegt dus niet alleen dat we in Nederland erg welvarend zijn, maar ook dat we simpelweg niet zonder de zwarte vloeistof. Bovendien is de keuze tussen verschillende soorten koffies steeds ruimer. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van koffie met soja- en havermelk. Mensen die wegens een bepaald dieet of allergie enkele jaren geleden geen cappuccino konden drinken, kunnen dat nu dus wel – met alle financiële gevolgen van dien. Of we in de toekomst bereid zijn om nóg meer te betalen voor een bakkie, is voorlopig nog koffiedik kijken, maar vermoedelijk zal de cafeïneverslaving het wel winnen van de portemonnee.

▼ scroll verder ▼

Als je thuis écht goede koffie wil zetten, zou je de peperdure ‘Rolls-Royce onder de koffiemachines’ op de kop moeten tikken. Luxer wordt gaat een cappuccino beslist niet worden.