Geniaal: man verkoopt advertentieplekken op trouwpakken en foto’s gaan de wereld rond
Een bruiloft is voor veel stellen de mooiste dag van hun leven: hét moment waarop je liefde officieel wordt vastgelegd. Maar zo'n dag kost een flinke som geld. De Franse ondernemer Dagobert Renouf bedacht daar iets briljants op.
Advertenties op je smoking: een bijzondere manier om bruiloft te bekostigen
Wie gaat trouwen weet het: een bruiloft is duur. De meeste mensen werken wat extra of vragen familie om extra hulp om het toch te betalen, maar de Fransman Dagobert Renouf pakte het totaal anders aan. In plaats van te lenen, liet hij zijn trouwdag sponsoren door start-ups die betaalden om hun logo op zijn pak te zetten.
In totaal deden maar liefst 26 bedrijven mee. Stuk voor stuk bedrijven die hij zelf erg goed vond. En eerlijk is eerlijk: het werkte. De foto’s van zijn trouwdag gingen viraal op sociale media en de actie leverde zijn sponsors een hoop aandacht op. We hopen wel dat zijn vrouw erom kon lachen, want het blijft een bijzondere setting om je geloften uit te spreken tussen al die merklogo’s.
Lees ook: Hoe duur is een bruiloft gemiddeld?
Geen echte primeur, maar wel enorm uniek
Reclame op kleding is niks nieuws, sporters lopen er al jaren mee. Van voetbalshirts tot Formule 1-pakken; ze hangen allemaal vol met logo’s. Toch doet het verhaal van Renouf sterk denken aan Jason Sadler, een Amerikaan die in 2009 iets vergelijkbaars deed met zijn project I Wear Your Shirt. Hij droeg elke dag een ander gesponsord T-shirt, maakte daar vervolgens content over en bouwde er zelfs een heel bedrijf omheen. Zijn idee sloeg enorm aan: hij verdiende dat jaar ruim $83.000 door alleen maar shirts te dragen. Niet slecht!
Toch moet er gezegd worden dat Dagobert Renouf het concept naar een ander niveau tilt. Waar Sadler vooral reclame maakte voor de lol, verbond Renouf het aan een van de meest persoonlijke dagen uit zijn leven: zijn bruiloft. Daarmee maakte hij van een traditioneel moment iets totaal onverwachts, een slimme mix van liefde, marketing en zelfs een beetje lef. Of anderen hem gaan nadoen? Wie weet. Maar laten we hopen dat dit voor hem een eenmalige, goedbetaalde stunt blijft, mét een gelukkig huwelijk als de echte winst.
Lees ook: Stel organiseert bruiloft in Formule 1-thema, beelden gaan de wereld rond