
Michel Perridon en Pieter Schoen vertellen over niet uitgezonden Dragon’s Den-opnames met onderbroekenmerk Pockies
Wat in een ver verleden begon als een studentengrap, is inmiddels een indrukwekkend miljoenenbedrijf. Het gaat over onderbroekenmerk Pockies, een onderneming die begin dat jaar een afzet van maar liefst 1 miljoen artikelen wist te realiseren. Tien jaar geleden begon Pockies als een grap van een groep studenten, waarbij de oprichters zelfs in televisieprogramma Dragons Den verscheen om bekendheid te genereren. Geïnteresseerde investeerder Michel Perridon zag een samenwerking met het succesvolle onderbroekenmerk dus zomaar aan zijn neus voorbijgaan. "We kregen bonje", zo laat de steenrijke Rotterdammer weten. Wij zochten uit hoe Pockies van een studentengrap kon uitgroeien tot een gigantisch miljoenenbedrijf.
Onderbroekenmerk Pockies begon in 2015 als studentengrap
Drie studentenvrienden, Michiel, Karel en Rob, vertoefden in 2015 tezamen met een aantal andere huisgenoten in de Schildersbuurt in Groningen. Eén van deze studenten liep destijds tegen het probleem aan dat er geen zakken in onderbroeken zitten. Klaarblijkelijk wilde hij iets in het ondergoed opbergen om vervolgens een uitgebreide variant van de boxershort te bedenken. Via het welbekende Alibaba kwam het drietal in contact met een in Pakistan gevestigde fabrikant. De studenten stuurden deze fabrikant een zelfgemaakte onderbroek met zakken op met de vraag of er 2.000 soortgelijke producten geproduceerd konden worden. Zo werd onderbroekenmerk Pockies geboren. Naar eigen zeggen hadden de vrienden slechts 6.500 euro nodig om deze eerste levering uit Pakistan te kunnen bekostigen. “We hebben toen al ons spaargeld bij elkaar gelegd en overgemaakt naar een rekening in het buitenland”, zo laat Karel weten. Even later zijn de heren met een aanhangwagen naar Schiphol afgereisd om de onderbroeken met opbergzakken op te halen. De eetkamer in hun Groningse studentenhuis zou vervolgens enige tijd als magazijn hebben gefungeerd. Bizar!

“Achteraf zeiden ze dat het om een reclamestunt ging”
Goed, klaarblijkelijk was de vraag naar onderbroeken met zakken enorm, want in het eerste jaar wisten de studenten reeds een omzet van maar liefst 70.000 euro te realiseren. Onderbroekenmerk Pockies groeide als een gek en tijdens de pandemie breidde de onderneming met 400% per jaar uit. “Iedereen zat thuis op de bank en was op zoek naar een onderbroek met zakken”, zo laat Karel weten aan zakenblad De Ondernemer. Ook zocht het drietal vrienden de televisie op om publiciteit te genereren. Zo presenteerden de mannen het onderbroekenmerk Pockies aan de steenrijke investeerders van het tv-programma Dragons Den. Meerdere investeerders bleken wel interesse te hebben in een samenwerking met Pockies, maar de studenten bleken hun schermtijd enkel te willen gebruiken voor meer bekendheid. De vermogende Michel Perridon kan zich de opname waarin Pockies verscheen nog wel herinneren. “Achteraf zeiden ze dat het om een reclamestunt ging. Ze wilden gewoon publiciteit”, zo meldt de Rotterdammer. Na afloop van de opnames zou hij bezwaar hebben gemaakt tegen de studenten en in samenspraak met de regisseur van het programma is de presentatie van Pockies uit de aflevering geknipt. Inmiddels is Pockies populairder dan ooit, waardoor Michel Perridon vermoedelijk nog steeds baalt dat hij niet in zee heeft kunnen gaan met het onderbroekenmerk. Bekijk het fragment van de Dutch Dragons Podcast hieronder:
Eén miljoen verkochte artikelen en uitbreiding naar Japan
Ook zonder de hulp van Michel Perridon is onderbroekenmerk Pockies dus een absoluut succes geworden. Begin dit jaar zou de onderneming zelfs de magische grens van 1 miljoen verkochte artikelen hebben bereikt. In 2024 groeide het miljoenenbedrijf zelfs met maar liefst 40% en voorlopig lijkt deze groei niet te stagneren. De drie studenten zouden het namelijk voor elkaar hebben gekregen dat hun producten vanaf komende zomer ook in de schappen liggen bij grote warenhuizen in Japan. Onderbroekenmerk Pockies gaat dus internationaal, wat betekent dat de afzet enorm zal gaan toenemen. Vergis je niet, voor een onderbroek met zakken dient er op z’n minst zo’n 20 euro te worden afgetikt. Het bedrijf biedt naast boxershorts met zakken inmiddels nog veel meer kledingartikelen en zelfs mayonaise aan. Karel, Rob en Michiel zullen de schaapjes dus ruimschoots op het droge hebben, dat mag wel duidelijk zijn.
Perridon liep misschien een samenwerking met Pockies mis, maar alsnog heeft Michel Perridon een bizarre autoverzameling waar iedere liefhebber van zal dromen.