
Nieuwe TikTok-hype in Utrecht zorgt voor overlast door enorme rijen én culinair genot
Je kent het misschien wel: je scrollt even door TikTok en ineens zie je overal dezelfde zoete traktatie voorbij komen. Voor Utrecht is dat nu een mango-dessert dat niet alleen je feed verovert en behoorlijk viraal dreigt te gaan, maar ook de straten rondom een lokaal taartencafé. Dat café, Tatli, zit in de Kanaalstraat en kan sinds de ramadan bijna niet meer bijhouden hoeveel van die populaire mango’s ze verkopen. Zo populair, dat er dagelijks rijen voor de deur staan tot aan om de hoek!
Van TikTok-hype tot Utrechtse rij-oorlog
Bij deze ‘Tiktok-hype’ gaat het niet om een simpel taartje, maar een chocolade mango met een friszoete vulling van mangostukjes en yoghurt. Klinkt enigszins indrukwekkend. Maar waarom is dit stukje zoete hemel opeens het gesprek van de dag? En wat betekent die TikTok-hype eigenlijk voor zo’n kleine zaak?
Het begon allemaal best onopvallend. Tatli bakte deze mango-desserts al een tijdje, maar sinds de ramadan is er iets veranderd. Plotseling zagen jongeren en influencers deze mango-taartjes op TikTok, en bam: de hele stad wilde ze proeven. Influencers namen een hap en gingen helemaal los op het verhaal dat deze mango’s “gruwelijk goed” zou zijn. TikTok staat gelijk aan enorm goede marketing, en zodra een dessert viraal gaat, is het hek van de dam en is het gelijk een hype.
Op straat in de Kanaalstraat staan bijna dagelijks lange rijen. Normaal is dat iets wat je bij populaire lunchplekken ziet, maar bij een patisseriezaak? Dat is vrijwel ongekend. Zo’n lange rij voor een toetje, daar moet wel iets bijzonders aan de hand zijn. Is de hype en heisa op TikTok dan ook gerechtvaardigd?
@kanaalstraat.utrecht Nieuw op de Kanaalstraat: Taarten van Asli! 🍰 Vers gemaakte mango toetjes, matcha én zelfgemaakte chocolate chip cookies 🍪 Loop even naar binnen en proef het zelf! #kanaalstraat #tatli #taartenvanasli #utrecht #utrechthotspot #matcha #mangodessert ♬ original sound – Kanaalstraat
Wat maakt die mangotaart van deze TikTok-hype zo onweerstaanbaar?
Het geheim zit hem in de details. De mango’s van Tatli zijn gemaakt zonder toegevoegde suikers of andere ongezonde rommel. De frisse yoghurt en echte stukjes mango geven het een natuurlijk, licht zuurtje dat perfect contrasteert met de pure chocolade buitenkant. Volgens de eigenaar van Tatli is het dessert geïnspireerd op de beroemde Franse patissier Cédric Grolet, die meesterlijk levensechte fruitsculpturen maakt.
Dit is niet zomaar een mangotaartje; het is bijna kunst op een bord te noemen. En als het er ook nog eens prachtig uitziet, dan wil iedereen het proberen. Zeker als dat een paar influencers het je aanraden, want het is niet voor niks dat dit taartje zo’n enorme hype aan het worden is op TikTok.
@queenofjetset Mango taste test from Tatli 🥰 #eten #food #lekker #lekkereten #gezondeten #foodie #genieten #gezond #lunch #koken #instafood #diner #restaurant #drinken #foodporn #watetenwevandaag #recepten #avondeten #recept #foodphotography #voeding #healthyfood #uiteten #afvallen #eetsmakelijk #foodstagram #gezondevoeding #healthy #foodlover #dinner #foru ♬ origineel geluid – Queenofjetset
De keerzijde van succes: overlast en prijzen
Natuurlijk brengt zo’n TikTok-hype ook wat gedoe met zich mee. Om te beginnen is het vaak dringen om überhaupt zo’n mango te bemachtigen. Tatli maakt er dagelijks 500, maar die zijn binnen no time uitverkocht, vooral ’s avonds. Mensen staan in rijen tot op straat, en dat zorgt voor overlast in een wijk die normaal best relaxed is. Voor de buren is het soms even zoeken hoe ze met die drukte omgaan.
Daarnaast wordt de prijs van bijna 10 euro per stuk door sommige klanten best als pittig ervaren. Voor een luxe dessert is dat een redelijke prijs, maar in tijden waarin iedereen zijn geld twee keer omdraait, is het begrijpelijk dat mensen daar hun twijfels over hebben.
@keurmeester.op.4 Mango dessert, mango dessert je ziet het overal voorbij komen. Laat mij het dan maar testen. Hier sta ik dan bij Tatli. Ik vond de mango dessert persoonlijk niet lekker en ik vond de prijs redelijk hoog voor wat je krijgt. De zaak zag er verder prima uit. Whatss nextt ??? #food #asmr #forupage #halal #mangodessert ♬ origineel geluid – Keurmeester op 4 wielen
TikTok, de plek om viraal te gaan!
De populariteit van deze mango’s bewijst hoe groot de invloed van social media tegenwoordig is. Een paar TikTok-video’s kunnen een heel klein zaakje binnen no time omtoveren tot hét gesprek van de stad. Voor Tatli is het geweldig: ze bereiken nieuwe klanten, verkopen meer en zetten Utrecht nog eens op de kaart met een uniek dessert.
Ben jij nou benieuwd naar die mango? Dan lijkt het zeker een aanrader te zijn. Het is een fris en innovatief dessert dat zijn populariteit absoluut verdient. Maar zorg wel dat je je voorbereid voor een beetje wachten en een stevig prijsje. Én dat het misschien niet elke dag meer te krijgen is.
TikTok heeft in ieder geval weer een hype gelanceerd die Utrecht in de ban houdt. Tatli serveert kunstige mango-taartjes die jong en oud weten te verleiden, maar het succes komt met wachttijden, hoge prijzen en wat overlast. Maar hé, als het zo lekker is, doen we dat toch gewoon voor dat moment van zoet genieten?