Direct naar content
Eerste klasse verdwijnt in deze Sprinter die over brug rijdt in Nederland.
Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen

NS schrapt deel eerste klasse in Sprinter: meer zitplaatsen beschikbaar in 2026?

De Nederlandse Spoorwegen, beter bekend als NS, gaat in het komende jaar in ongeveer de helft van alle sprinter-treinen de eersteklascoupés ombouwen naar de tweede klasse. Een win-winsituatie voor het bedrijf en reiziger, want door de aanpassing komen er in totaal 3580 extra plekken vrij. Het project moet in de zomer van 2026 afgerond zijn, dus reken maar op genoeg zitruimte in 2027, hèhè.

Door Dion Roessen

Reizen met de trein kan een leuke ervaring zijn. Denk aan de Thalys naar Parijs, de internationale NS naar Berlijn of de snelle Eurostar naar Londen. Voor forenzen is het dagelijks reizen met de trein daarentegen al jaren een ramp. Dat ligt niet enkel aan de Nederlandse Spoorwegen. Door een mix van oorzaken, wordt treinreizen simpelweg steeds onaangenamer. Om iets te doen aan de overvolle Sprinters, nu de eerste klasse deels verdwijnt uit de Sprinter, wordt een aandeel hiervan omgebouwd naar tweede klasse. Op de redactie maakt ons hart een sprongetje na het lezen van dit nieuws. Op tijd komen op kantoor of thuiskomen voor het eten lijkt tijdens de spits bijna onmogelijk. De geel-blauwe machines zitten overvol, treinstellen vallen uit of er is weer eens een hoogspanningskabel gesprongen. Met een grotere capaciteit in de Sprinter lijkt een deel van deze problemen opgevangen te worden.

Lees ook: Kabinet werkt aan ‘Onderwegpas’: gezinnen met lager inkomen kunnen mogelijk gratis met de trein reizen

Eerste klasse verdwijnt deels in Sprinter

Wie geen zin heeft in files of als sardientje tegen anderen aan wil zitten, blijft thuis. Volgens NS kiezen steeds meer mensen voor die optie. Sinds de coronapandemie is het reisgedrag flink veranderd. Mensen die naar hun werk reizen of zakelijk onderweg zijn pakken steeds minder vaak de blauw-gele treinen van de NS. De belangrijkste reden is dat deze productieve groep steeds vaker thuiswerkt. Ook in de nieuwe hoofdrailnetconcessie zijn afspraken gemaakt tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor meer aandacht voor de zitplaatskans in de tweedeklas. 

Toch blijft het druk in de trein. Dat komt deels doordat de eerste klasse in Sprinters nauwelijks gebruikt worden. Tijdens de spits zit die coupé voor slechts tien procent vol. In de Intercity’s is de eerste klasse daarentegen nog wel rendabel, maar bij Sprinters niet. Daarom worden in de zomer van 2026 ongeveer 190 Sprinters aangepast zodat er meer mensen vervoerd kunnen worden. Daarentegen bestaat er een kans dat de eerste klasse volledig verdwijnt. In hun persbericht laten ze namelijk weten dat, ook na de ombouw van de huidige Sprinters, de drukte in de eerste klasse gemonitord wordt.

Wil je nu binnenkort internationaal reizen met de treinen, onthou dan dat de treinkaartjes bij de NS in 2025 weer duurder zijn geworden.