
Bouw als ondernemer aan de band met je personeel
Als ondernemer weet je hoe lastig het kan zijn om een openstaande vacature ingevuld te krijgen. De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan, waarbij het aantal werkzoekenden aanmerkelijk lager ligt dan het beschikbare aantal vacatures. Een sollicitant heeft over het algemeen al snel keuze uit twee of drie nieuwe werkgevers, wanneer deze op een functie solliciteert. Dat geldt in het bijzonder voor functies in de IT, techniek, zorg en het onderwijs. Niet alleen maakt de krapte op de arbeidsmarkt het lastig om openstaande vacatures in te vullen; ook loop je als ondernemer het risico dat een collega elders solliciteert. Dat risico verklein je door te investeren in de band met je personeel. Er zijn verschillende manieren waarop je dit aan kunt pakken.
Laat je waardering blijken met een kleinigheidje
Een van de opties die je hebt is bijvoorbeeld handdoeken bedrukken met je bedrijfsnaam of logo, om deze vervolgens te combineren met bijvoorbeeld een drinkfles met logo, een leuk tijdschrift of een cadeaubon. Deel een dergelijk presentje kort voor de zomerperiode uit, om medewerkers aan te moedigen om te ontspannen in deze maanden. Een alternatief is het bedrukken van bijvoorbeeld een RVS drinkfles, om deze eind van het jaar uit te delen aan je personeel. De drinkfles draagt bij aan het behalen van de goede voornemens die zij op dat moment hebben.
Organiseer periodiek een groot bedrijfsfeest
Naarmate de omvang van het personeelsbestand groeit, kan het steeds lastiger worden om periodiek een borrel of feest te houden. Het vergt meer van je organiserende capaciteiten, daar waar een borrel voorheen vaak spontaan ontstond op de donderdag- of vrijdagmiddag. Toch is het belangrijk om zo’n feest periodiek in de agenda te zetten. Het helpt de band met je personeel te versterken en maakt dat je elkaar blijft spreken. Immers, als gevolg van het hybride werken zullen de spontane gesprekken bij de koffiemachine steeds minder voorkomen. Het hybride werken maakt dat de afstand tussen een werknemer en werkgever niet alleen letterlijk is toegenomen, maar ook figuurlijk.
Haal feedback op bij je collega’s
Tot slot is het belangrijk dat collega’s zich gehoord voelen. Plan daarom regelmatig gesprekken met je collega’s, om feedback op te halen over de gang van zaken binnen de organisatie. Waar zien zij kansen voor verbetering? Op welke punten valt er nog winst te behalen als het gaat om de relatie tussen werknemer en werkgever? Haal de feedback niet alleen op, maar ga er actief mee aan de slag.