
‘4 dingen waar ik spijt van heb als CEO van een bedrijf met een waarde van $ 700 miljoen’
Fouten maken in je carrière hoort erbij, maar het is belangrijk om te zorgen dat je niet in herhaling valt met het maken van je fouten. Phil Schraeder vertelt over de vier grootste fouten die hij gemaakt heeft en wat hij beter had kunnen doen.
CEO van GumGum
Phil Schraeder is CEO van het bedrijf GumGum. GumGum biedt een platform dat de volgende generatie contextuele intelligentie levert, toonaangevende en aantrekkelijke advertenties creëert en de mogelijkheid biedt om reclamecampagnes te meten en te optimaliseren.
In 2011 begon Schraeder en sinds 2019 is hij de CEO van het bedrijf. Hij vertelde aan Business Insider over zijn vier grootste fouten in zijn carrière en hoe hij deze had kunnen voorkomen.
1. Te snel groeien zonder een solide basis
Een cruciale les voor Phil Schraeder was het te snel groeien met zijn bedrijf, zonder een solide basis, zonder zich te focussen en een stevig fundament te leggen. ”We groeiden snel en ik raakte erg enthousiast over wat er zou komen.”
”Ik realiseerde me al snel dat er veel scheuren in het fundament zaten, bijvoorbeeld op het gebied van operationele slagkracht, het benutten van data en het implementeren van systemen.” Hij wist dat het anders moest om zich te verantwoorden als CEO. Zijn advies is om stapsgewijs te groeien en je niet te haasten, want je moet een solide basis hebben.
2. Te lang wachten met het veranderen van de mindset van het bedrijf
GumGum was een start-up, maar heeft inmiddels een waarde van $ 700.000.000. Phil Schraeder nam te lang de tijd als CEO om te beslissen over bijvoorbeeld deals voor het bedrijf. Het kijken of de deal zijn bedrijf ten goede komt of niet, duurde te lang bij Schraeder.
”Ik heb te lang vastgehouden aan hoe we dingen deden en hoe mijn mindset werkte toen we probeerden te pakken wat we konden krijgen. Ik had eerder daadkrachtiger moeten zijn.” Hij weet dus wat hij voortaan anders gaat doen.
3. Niet eerder een mentor of coach krijgen
Toen Phil Schraeder CEO werd, had hij graag een soort mentor gehad die de rol van bedrijfsleider al eens heeft gedaan. Hij werd in het diepe gegooid, maar was daar niet op voorbereid.
”Ik denk dat ik zelf meerdere keren pijn heb geleden, en daardoor besefte ik dat problemen opgelost moesten worden – in plaats van iemand te zoeken die me kon helpen die pijn te vermijden. Een mentor had eerder al heel nuttig kunnen zijn.” Inmiddels heeft Schraeder een coach die hem heeft geholpen met de groei van zijn bedrijf.
4. Niet transparant zijn over wie je bent
Trouw blijven aan zichzelf was lastig voor Phil Schraeder, maar op een gegeven moment maakte hij een keus waardoor hij wist wat te doen.
”Ik kleed me bijvoorbeeld bewust en val graag op. Eens sprak een investeerder die ik kende me aan tijdens een vergadering met mensen in mijn bestuur en stelde mijn kledingkeuze ter discussie. Dit was het moment waarop ik wist dat ik een standpunt moest innemen.”
Hij had op dat moment twee opties: het negeren of laten zien wie hij was. Hij koos voor het laatste en sindsdien laat hij zijn karakter graag zien, in plaats van het te verbergen.
Al deze lessen hebben laten zien dat je transparant moet zijn in je carrière. Zit je ergens mee? Stop het niet weg, maar pak het aan zodat je er iets mee kunt doen.
Word jij helemaal gemotiveerd van succesverhalen? Lees dan over Simon Wijckmans, een 27-jarige Belg die zijn start-up 8 miljoen euro binnenhaalde.