“NS weet héél goed dat daarover te praten valt”

Het reizen met de trein is nooit echt snel, maar als het treinpersoneel massaal besluit het werk uit handen te laten vallen, kom je überhaupt niet aan op het nodige station. Op dit moment heeft het reizen met het openbaar vervoer dus helemaal geen zin, tot onvrede van menig reiziger. Echter komt dit evengoed voort uit ontevredenheid van de werknemers van NS. Het treinpersoneel is namelijk allesbehalve blij met het salaris dat topman Wouter Koolmees iedere maand overmaakt. Recentelijk deed de NS daarom een ‘eindbod’ om deze werknemers tegemoet te komen. “Take it or leave it”, zou de directeur van de naamloze vennootschap hebben gezegd na het onthullen van deze tegemoetkoming. Dat schoot vooral bij vakbond FNV Spoor volledig in het verkeerde keelgat, zo laat de PZC weten. Het treinpersoneel mikt dit jaar namelijk op een loonsverhoging van 7% en maar liefst 8% komend jaar. “NS weet héél goed dat daarover te praten valt”, zo laat Henri Janssen, de bestuurder van vakbond FNV Spoor, weten. “Ze bewogen echter nauwelijks, dus we hebben onze oorspronkelijke eisen terug op tafel gelegd.” Omtrent het salaris van de meeste werknemers van NS wordt dus nog druk gediscussieerd, maar ondertussen zit topman Wouter Koolmees er opmerkelijk warmpjes bij.

Chris Yang / Unsplash

Wat is het salaris van NS-topman Wouter Koolmees?

Het brutosalaris van machinisten en conducteurs bedraagt op dit moment tussen de 2.500 en 4.100 euro per maand, zo meldt zakenblad Quote. Zoals je vermoedelijk wel had verwacht, verdienen de mensen in de hogere functies binnen NS aanzienlijk meer dan dat. Op jaarbasis zou het zelfs gaan om een verschil van enkele tonnen. Vooral het verschil met het salaris van Wouter Koolmees is erg indrukwekkend. Toen deze zakenman in 2023 zijn eerste jaar als topman van NS had afgerond, zag hij een krappe 510.000 euro op zijn bankrekening verschijnen. De andere bestuursleden binnen de naamloze vennootschap zouden destijds evenzo niets tekort zijn gekomen op financieel gebied. De mede-bestuursleden van Wouter Koolmees konden namelijk rekenen op een salaris van richting de 420.000 euro de neus. Naar verluidt leverde de topman wel een imposante 10% van dit inkomen in, omdat NS dat jaar werd geconfronteerd met ‘belabberde cijfers’. Vorig jaar wist Wouter Koolmees zijn salaris echter alweer met een respectievelijke 4% op te krikken, wat evengoed geldt voor de andere bestuursleden van NS. Het jaarinkomen van de topman bedroeg dankzij deze stijging zelfs meer dan 530.000 euro. De beste man moet de schaapjes inmiddels dus wel op het droge hebben.

Lees ook: Kabinet werkt aan ‘Onderwegpas’: gezinnen met lager inkomen kunnen mogelijk gratis met de trein reizen

Kosten van 10.000 euro op jaarbasis voor een lease-auto

Echter leverde Wouter Koolmees ook vorig jaar weer een stukje van zijn gigantische salaris in wegens tegenvallende resultaten. Hierdoor verdiende hij ‘slechts’ 6,9 keer zoveel als de gemiddelde werknemer van NS, terwijl dat twee jaar geleden nog zo’n 7,3 keer zoveel was. Uit het NS-Jaarverslag is echter gebleken dat Wouter Koolmees alleen al meer dan 10.000 euro per jaar ontvangt om de kosten van zijn lease-auto te dekken. De slechtst betaalde werknemers van NS moet voor een dergelijk geldbedrag zo’n vier maanden lang werken. “Koolmees polariseert hierdoor en het wordt alsmaar moeilijker om eruit te komen”, aldus Henri Janssen. “We willen gewoon koopkrachtbehoud, want de lonen zijn de afgelopen jaren niet met de inflatie meegestegen”. Tja, het ietwat beperken van het salaris van Wouter Koolmees zou volgens deze actievoerder wel een passende oplossing zijn, maar vermoedelijk zit de succesvolle zakenman daar beslist niet op te wachten.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Wat is het gemiddelde salaris als je werkt bij de NS?