Man solliciteert als CEO van Nike, en krijgt verrassend genoeg écht een reactie
Er zijn mensen die een beetje ambitieus zijn, en dan is er deze man. In een zeldzaam staaltje lef besloot hij te solliciteren voor de absolute topbaan bij één van ’s werelds grootste sportmerken: de rol van CEO bij Nike. Niet als grapje, niet als stageplek. Nee. Hij wilde gewoon de baas worden van het hele imperium. En het mooiste? Nike reageerde ook nog eens.
“Ik fix jullie omzet in een week”, aldus de toekomstige Nike CEO
De sollicitatie voor Nike CEO zelf was een pareltje. In zijn begeleidende brief beloofde hij binnen zeven dagen de verkoopcijfers te laten exploderen. Hoe? Door iets wat hij zelf waarschijnlijk zag als een revolutionaire strategie: alle witte midsoles uit het assortiment schrappen. Ja echt. Want wie wil er nou nog witte zolen in 2025?
En hij stopte daar niet. Zijn visie was duidelijk: terug naar de roots als Nike CEO. Hij wilde de iconische Air Max 110’s weer voor £110 (omgerekend zo’n 127 euro) verkopen en stelde zelfs voor om alleen nog OG colourways te releasen. HR bij Nike kreeg het er warm van, maar waarschijnlijk niet op de goede manier.
Als kers op de taart stelde hij ook nog even voor om het wereldwijde hoofdkantoor van Nike te verplaatsen van Oregon (VS) naar Liverpool (UK). Jawel, 36 Renshaw Street om precies te zijn. Mocht je het willen googelen: dat is geen wolkenkrabber met uitzicht over de stad, maar eerder een plek waar je een afhaalpizza en een vape shop tegenkomt. Het klinkt allemaal als een onschuldig geintje, toch wist hij het allemaal met zoveel overtuiging te brengen dat het bijna geloofwaardig werd dat hij echt Nike CEO beloofde te worden. Bijna.
Het allermooiste? Zijn salarisvoorstel. Vergeet miljoenencontracten of grootse aandelenpakketten. Deze man wilde gewoon betaald worden in store credit en exclusieve, unreleased Nike-schoenen. Een man met prioriteiten, zullen we maar zeggen.
Nike’s reactie? Respectvol, maar duidelijk.
En toen kwam het antwoord. Tot ieders verbazing (inclusief de sollicitant zelf) nam Nike daadwerkelijk de moeite om terug te schrijven. Geen automatische afwijzing, maar een vriendelijke, persoonlijke mail waarin ze zijn ambitie prezen, maar toch vertelden dat zij zijn ideeën toch een tikkie riskant vonden.
Lees ook: ‘4 dingen waar ik spijt van heb als CEO van een bedrijf met een waarde van $ 700 miljoen’
Zinnen als “je voorstel werd door HR als hoog risico gemarkeerd” en “we verkiezen een traditionelere kandidaat” zeggen genoeg. Maar ze sloten wel in stijl af: “We wish you continued success and… just don’t stop.” Een knipoog naar hun legendarische slogan, maar toch helaas geen Nike CEO geworden.
Zeker, hij werd het niet. Maar kom op: wie kan er nou zeggen dat ze persoonlijk zijn afgewezen door Nike’s topteam voor de functie als CEO bij Nike? Het is een briljant voorbeeld van hoe je met een flinke dosis zelfvertrouwen, creativiteit en droge humor zelfs de allergrootste bedrijven aan het lachen (en antwoorden) kunt krijgen.
Over dingen die nét niet doorgingen gesproken: wist je dat Nike in 2019 al een speciale Ballon d’Or-sneaker klaar had liggen voor Virgil van Dijk? Ja, echt. Maar ook die schoen kwam uiteindelijk niet uit de doos. Lees ook: Het had niet zo mogen zijn: Nike had in 2019 een speciale Ballon d’Or-sneaker klaarliggen voor Virgil van Dijk.