Studie ICCT: vanaf welke kilometerstand zijn EV’s beter voor het milieu dan benzineauto’s?
Je zou denken dat EV's hoe dan ook beter zijn voor het milieu dan benzineauto's, maar niets is minder waar. De productie van wagens met een volledig elektrische aandrijving is namelijk een stuk milieuonvriendelijker dan dat van auto's met een benzinemotor. Pas nadat een elektrische auto een bepaald aantal kilometers heeft gereden gaat, wordt de benzineauto qua duurzaamheid overtroffen. Een Duitse studie deed hier recentelijk onderzoek naar en komt met keiharde feiten. Wat blijkt? EV's halen hun achterstand qua CO₂-uitstoot bijzonder snel in.
Productie van EV’s is milieuonvriendelijker dan dat van benzineauto’s
De bedoeling van elektrische wagens is onder meer dat ze een stuk milieuvriendelijker zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Echter beginnen EV’s hun bestaan met een groter achterstand wat betreft duurzaamheid ten opzichte van benzineauto’s. De productie van bolides met een volledig elektrische aandrijving gaat namelijk gepaard met een behoorlijke uitstoot van CO₂. In vergelijking met de ontwikkeling van vierwielers met een verbrandingsmotor is er zelfs sprake van een verschil van maar liefst 40% – in het nadeel van EV’s uiteraard. De ecologische voetafdruk van elektrische auto’s is als ze geen enkele kilometer rijden dus aanzienlijk groter dan dat van benzineauto’s.

Uit een studie van ICCT, een Duitse non-profitorganisatie, is gebleken dat EV’s aan het einde van hun ‘leven’ desondanks milieuvriendelijker zijn dan wagens met een verbrandingsmotor. In Europa verkochte elektrische auto’s stoten over het algemeen een respectievelijke 73% minder broeikasgassen uit. Dat betekent dus dat dit soort wagens na productie een behoorlijke inhaalslag maken wat betreft duurzaamheid ten opzichte van auto’s die op benzine rijden. ICCT laat weten dat EV’s de benzineauto’s al inhalen nadat ze 17.000 kilometer hebben afgelegd. Na het bereiken van die kilometerstand lopen elektrische auto’s alsmaar verder uit als het om duurzaamheid gaat.
Lees ook: Prijzen van elektrische auto’s dalen hard: 30% lager dan twee jaar geleden
“De uitstoot daalt sneller dan we hadden verwacht”
Inmiddels zijn EV’s dus 73% milieuvriendelijker dan benzineauto’s, maar een aantal jaar geleden was dat nog totaal anders. In 2021 bedroeg het verschil tussen deze autosoorten nog slechts 49%, in het voordeel van geëlektrificeerde bolides. “De uitstoot daalt dus sneller dan we enkele jaren geleden hadden verwacht”, zo laat een wetenschapper van ICCT weten.
Het AD meldt dat die ontwikkeling naar verwachting voornamelijk te danken is aan de groei van duurzame energie in Europa. De alsmaar aanhoudende opkomst van groene energie maakt het tevens beslist niet ondenkbaar dat het verschil in milieuvriendelijkheid tussen EV’s en benzineauto’s de komende jaren steeds groter zal worden. Bovendien zullen elektrische auto’s vermoedelijk steeds efficiënter omgaan met de stroom die hun batterijen op kunnen slaan. In de toekomst zal je met minder stroom dus verder kunnen rijden dan nu. Dat klinkt toch fantastisch?
Hoe presteren hybride en plug-inhybride wagens?
Ook wagens met een hybride aandrijving presteren qua duurzaamheid al snel beter dan benzineauto’s, maar kunnen bij lange na nog niet tippen aan EV’s. Uit dezelfde studie van ICCT is namelijk gebleken dat hybrides hun uitstoot met zo’n 20% reduceren dankzij een deels elektrische aandrijving, terwijl plug-inhybrides iets beter presteren op dat vlak met een respectievelijke 30%.
Echter is deze emissiereductie nog altijd te laag om de omstreden klimaatdoelen te behalen. Op korte termijn zou de milieuvriendelijkheid van deels elektrische auto’s dus een behoorlijke ontwikkeling moeten ondergaan. Daarnaast wordt er op dit moment keihard gewerkt aan de realisatie van wagens die rijden op waterstof, wat evenzo een steentje bij moet dragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Rij je veel kilometers en geef je veel om het milieu? Dan is een volledig elektrische wagen onderaan de streep hoe dan ook de allerbeste optie.
Ondanks de duurzaamheid van elektrische auto’s kiezen mensen vaak nog steeds voor een benzineauto, wat te maken heeft met de actieradius. Toch kan je zelfs met een lege accu nog best lang doorrijden met een elektrische wagen.