Hoe merk je dat de accu van je elektrische auto leeg begint te raken?

Veel potentiële kopers van elektrische auto’s kiezen uiteindelijk toch voor een wagen met een benzinemotor, omdat ze bang zijn gedurende een lange autorit met een lege accu te worden geconfronteerd. Moderne vierwielers moeten er echter op gemaakt zijn om altijd nog een oplaadpunt te bereiken, zelfs als het accupercentage hard begint te dalen. Tegenwoordig staan er overal in het land immers laadpalen, wat betekent dat je nooit héél ver hoeft te rijden om een dergelijk laadstation te kunnen vinden. Maar wat nu als je er toch niet in slaagt om een laadpaal te vinden en de accu van je elektrische auto helemaal leeg raakt? Recentelijk hebben experts een zestal elektrische wagens getest om te kijken wat er gebeurt als de accu volledig wordt leeggereden en wat de actieradius bedraagt als het batterijpercentage 0% is. Na het passeren van een batterijpercentage van 10% werden in alle bolides de eerste veranderingen merkbaar. Uiteraard begon het dashboard waarschuwingstekens te vertonen, maar ook het vermogen bleek enigszins af te nemen, zo laat het AD weten. Desondanks vormden de voertuigen geen serieus gevaar voor andere weggebruikers.

Lees ook: Appen achter het stuur kan véél hoger uitpakken dan die hoge boete van 430 euro

Bob Asias / Unsplash

De wielen blokkeren op een gegeven moment volledig

Als de accu van de gemiddelde elektrische auto daadwerkelijk helemaal leeg is, wordt de vermogensafname pas écht merkbaar voor de bestuurder. Vanaf dan kunnen de meeste geëlektrificeerde voertuigen nog zo’n 10 kilometer doorrijden op een snelheid van 100 km/u. Vervolgens wordt het vermogen langzaam maar zeker beperkt, waardoor je als bestuurder gedwongen wordt om een veilige parkeerplek te vinden. Het dashboard toont in veel gevallen tegelijkertijd een ‘P’, refererend aan ‘Parkeren’, of een icoontje van een schildpad. Als je besluit nóg verder door te rijden, volgen serieuzere problemen. Op een gegeven moment kan je met een lege accu simpelweg niet meer doorrijden en moet je de elektrische auto aan de kant zetten. De wielen zullen volledig blokkeren en veilig doorrijden is dus beslist geen mogelijkheid meer. De enige manieren om van deze parkeerplek weg te komen zijn met behulp van een sleepauto of een mobiele laadinstallatie. Eén ding is zeker: je kan de afspraak waar je naar onderweg was wel afzeggen.

▼ scroll verder ▼

Benzineauto’s komen veel verder met een ‘lege’ tank

Over het algemeen kan een elektrische auto dus nog wel eventjes doorrijden met een lege accu, maar de meeste benzinewagens blijken nog veel verder te komen met een lege tank. Op het moment dat een elektrische wagen aangeeft dat hij compleet leeg is, is dat ook zo, terwijl auto’s met een benzinemotor in sommige gevallen nog tientallen kilometers door kunnen rijden. Vooral de Volkswagen Passat blijkt een benzinetank met een zeer diepe bodem te hebben, want dat automodel kan op een ‘lege’ tank een indrukwekkende 120 kilometer doorrijden. Tja, daar kan menig elektrische bolide bij lange na niet aan tippen!

Niet alle benzineauto’s weten met een tekort aan benzine zo goed te presteren als de Volkswagen Passat. Wij zochten van meerdere automodellen uit hoe ver je er nog mee kan rijden op een lege tank.