
Man laat Tesla (nieuwprijs € 45.000,-) na één jaar taxeren en schrikt zich rot: “Een geweldige manier om geld te verliezen”
De meeste auto's uit de collectie van Tesla schrijven na het verlaten van de fabriek behoorlijk af, maar toen de eigenaar van een Model Y zijn elektrische SUV liet taxeren door een professional, schrok hij zich werkelijk een ongeluk. De meeste elektrische vierwielers verliezen relatief snel hun waarde, zelfs de Porsche Taycan, maar klaarblijkelijk gaat de waardedaling bij de bolides van het Amerikaanse merk nog veel harder. Een jaar geleden betaalde de man nog bijna 45.000 euro voor zijn wagen, maar inmiddels is het grootste gedeelte van dat geldbedrag simpelweg verdampt.
Brit laat Tesla Model Y taxeren en schrikt van het waarderapport
Slechts een handjevol auto’s stijgt in waarde wanneer je er de showroom mee verlaat, maar de meeste wagens verliezen nadien gestaag hun waarde. Opmerkelijk is dat vooral elektrische auto’s voor serieuze geldbedrag worden verkocht door de fabrikanten, terwijl ze vervolgens als een gek afschrijven. Een tweedehandsje met niet eens zoveel kilometers op de teller komt qua marktwaarde al niet eens meer een beetje in de buurt van een fabrieksnieuw exemplaar, zo blijkt. Een eigenaar van een Tesla Model Y kwam daar evengoed achter toen hij zijn volledig elektrisch aangedreven SUV liet taxeren door een professional. Volgens Lad Bible kocht deze man, Harley Perkins genaamd, de auto ongeveer een jaar geleden voor bijna 45.000 euro. Hij liet zijn Tesla Model Y taxeren door het in Engeland bekende WeBuyAnyCar en had zich al voorbereid op een tegenvallend eindresultaat. “Ik rekende erop dat de auto ondergewaardeerd zou zijn”, aldus Perkins. “Toch had ik er nog maar zo’n 24.000 kilometer mee gereden.” Nou, met zo’n kilometerstand is een wagen nog praktisch nieuw, toch?
Auto schreef een jaar lang bijna 1.800 euro af per maand
Bovendien leek Harley Perkins goed met de wagen zijn omgegaan en was het volledig vrij van mankementen en schades, enkel aan de binnenzijde zouden ‘een paar vlekjes’ terug te vinden zijn. De Brit zou voordat hij zijn Tesla Model Y liet taxeren, hebben gekeken wat soortgelijke exemplaren waard zijn. Dat viel al erg tegen, want op de secundaire markt staan dergelijke wagens in de etalage voor tussen de 31.000 en 32.000 euro. De inspecteur van WeBuyAnyCar, door wie Harley Perkins zijn auto liet taxeren, liet echter weten dat de Tesla Model Y zelfs buiten die prijsrange viel – in negatieve zin wel te verstaan. In het eindrapport staat namelijk genoteerd dat de huidige waarde van de volledig elektrische SUV slechts 23.409 euro bedraagt. Erg pijnlijk, zeker gezien het geldbedrag dat de Brit er een jaar geleden nog voor betaalde. Binnen slechts één jaar tijd daalde waarde van de auto van 45.000 euro naar 23.409 euro, wat in totaal neerkomt op een schrikbarende daling van maar liefst 21.591 euro. Per maand ging de arme man er dus met ruim 1.799 euro op achteruit. Zo bekeken is het rijden van een SUV van Tesla nog altijd enkel weggelegd voor de allerrijksten onder ons. Vermoedelijk beschikt een Ferrari nog over minder maandelijkse kosten, want bij die 1.799 euro is nog niet eens rekening gehouden met verbruik en verzekering.
Lees ook: De 10 meest waardevaste auto’s (volgens de ANWB)
‘Wat een geweldige manier om geld te verliezen’
Harley Perkins plaatste op YouTube hoe hij zijn Tesla Model Y liet taxeren, wat zorgde voor een golf aan reacties. ‘Bijna 2.000 euro per maand verlies, wat een geweldige manier om geld te verliezen’, aldus een van de vele reaguurders. ‘Jeetje man, dat is verschrikkelijk’, zo meldt een ander. Tja, pijnlijk is het inderdaad, want een waardedaling van bijna de helft ten opzichte van de aanschafwaarde is bizar, zeker als dat binnen slechts één jaar tijd plaatsvindt. Veel volgers van Harley Perkins suggereerden daarom dat de werknemer van WeBuyAnyCar, door wie hij de Tesla liet taxeren, simpelweg niet professioneel genoeg was en dus fouten heeft gemaakt gedurende waardebepaling. De Brit heeft daar echter weinig tegenin te brengen en zal zijn wagen enkel nog voor een appel en een ei kunnen verpatsen op de tweedehands markt.
Ook sommige benzineauto’s blijken na het verlaten van de showroom keihard in waarde te dalen. De Mercedes-Benz G-klasse daalt per jaar zelfs tienduizenden euro’s.