Nieuw onderzoek: je dagelijkse kop koffie heeft dit verrassende effect op je gezondheid én humeur
Voor veel mannen is koffie niet meer dan een manier om de dag te beginnen. Een sterke bak in de ochtend voor wat extra energie en focus. Maar volgens nieuw wetenschappelijk onderzoek doet koffie veel meer dan je wakker houden. Onderzoekers ontdekten namelijk dat koffie invloed heeft op je darmbacteriën en dat lijkt vervolgens weer samen te hangen met je stemming, stressniveau en zelfs je denkvermogen.
Koffie beïnvloedt je darmmicrobioom (en ook gelijk je humeur)
Wetenschappers van het Ierse University College Cork onderzochten hoe koffie het darmmicrobioom (en je humeur) beïnvloedt. Hun studie, gepubliceerd in Nature Communications, vergeleek koffiedrinkers met mensen die geen koffie dronken. Daarbij werd gekeken naar zowel de samenstelling van de darmbacteriën als verschillende psychologische factoren.
De resultaten waren opvallend. Mensen die regelmatig koffie dronken, bleken een duidelijk ander darmmicrobioom te hebben dan niet-koffiedrinkers. Nog interessanter: toen vaste koffiedrinkers twee weken lang stopten met koffie, veranderde de samenstelling van hun darmbacteriën opnieuw. Dat wijst erop dat koffie een directe invloed heeft op de bacteriën in je darmen. Dat is belangrijk, omdat wetenschappers steeds beter begrijpen hoe sterk de zogenaamde darm-breinverbinding is. Wat er (door je koffie) in je darmen gebeurt, kan namelijk invloed hebben op je humeur en je functioneren.

Lees ook: Koffieliefhebbers opgelet: wetenschappers ontdekken bijzonder effect van cafeïne
Minder stress en een betere stemming
Na die koffiepauze kregen deelnemers opnieuw koffie voorgeschoteld. Daarbij wisten ze niet of ze gewone koffie of decaf kregen. Vervolgens onderzochten de wetenschappers hoe hun mentale gezondheid reageerde. Uit de resultaten bleek dat zowel gewone koffie als decaf samenhing met minder stress, minder depressieve gevoelens en een langere mate van impulsiviteit.
Dat suggereert dat niet alleen cafeïne verantwoordelijk is voor de bekende voordelen van koffie. Volgens de onderzoekers bevat koffie honderden bioactieve stoffen die mogelijk een rol spelen bij de interacties tussen het darmmicrobioom en het brein.

Gewone koffie en decaf hebben niet hetzelfde effect
Toch zagen de onderzoekers duidelijke verschillen tussen gewone koffie en decaf wat betreft gezondheid en humeur. Deelnemers die decaf kregen, scoorden beter op tests voor geheugen en leervermogen. Gewone koffie bleek juist sterker samen te hangen met alertheid, concentratie en een afname van angstgevoelens. Onderzoekersleider John Cryan benadrukt daarom dat koffie veel meer is dan alleen een bron van cafeïne. Volgens hem beïnvloedt het drankje tegelijkertijd het brein, de stofwisseling en de darmbacteriën.
Voor koffieliefhebbers is dat goed nieuws. Die dagelijkse kop koffie lijkt namelijk niet alleen je energieniveau een boost te geven, maar mogelijk ook je darmgezondheid en mentale welzijn positief te beïnvloeden.
Lees ook: Zo laat kun je nog koffie drinken zonder dat het je nachtrust verpest
Laatste kans: WK–winactie
Maak je klaar voor het WK en win nog vóór de aftrap! Speel mee en maak kans op een voetbalreis naar Valencia, BBQ, 4K LED TV, Motorola Fold Phone en nog veel meer!