Direct naar content
Smart #5 in de natuur van Portugal
Afbeelding: Smart Nederland

MAN MAN test de smart #5: hoe goed is hun allereerste premium mid-size SUV nu echt?

Als je zegt smart, zie je vaak de compacte auto’s met bijzonder design uit eind jaren 90 in je hoofd langsrijden. De laatste jaren is het merk een nieuwe richting ingeslagen en produceert het geen veredelde micro-Mercedes-Benz modellen meer, maar luxe elektrische allrounders die de automobilist van 2025 verwennen met al het moois dat de technologische revolutie met zich meebrengt. Het nieuwste wapenfeit binnen de bestellijst van het merk is de smart #5 en MAN MAN mocht de premium mid-size SUV testen in de binnenlanden van Portugal.

Door Dion Roessen

In onze digitale brievenbus ontvingen we enkele weken geleden de vraag of we een nieuwe elektrische high-end bolide van smart over kronkelende bergwegen in adembenemende natuur willen testen. Hier kunnen we als autoliefhebbers natuurlijk geen “nee” op zeggen. 20 mei 2025 wordt met een rode stift in de agenda omcirkeld. Op de dag van vertrek is het vroeg en bij gate C30 op Schiphol vertrekt vlucht KL1571 om 09:00 naar het zonovergoten Porto, hier staat de nieuwe smart #5 op ons te wachten. Na een korte kennismaking met onze creatieve collega’s van andere platformen is het tijd om te boarden. We vertrekken naar de stad van overheerlijke visgerechten, de Douro-rivier en natuurlijk portwijn.

Eerste kennismaking smart #5

Na een kleine tweeënhalf uur komen we aan in Porto. Ditmaal niet voor de portwijn, een rondvaart over de Douro-rivier of culinaire hoogstandjes uit de lokale cozinha. Onderweg naar ons hotel maken we kennis met de omgeving en lezen we het programma van deze internationale release nog eens goed door. Naast het lezen van alle details over de nieuwe smart #5, uitgesproken als “Hashtag Vijf”, maken we voor het eerst kennis met de groene en rustgevende buitengebieden van Porto. Heerlijk voor een unieke en avontuurlijke vakantie. Misschien nog wel leuker om doorheen te cruisen met een snelle bolide. Dat laatste mogen we dan ook doen. Aangekomen bij het hotel zien we voor het eerst de smart #5 in het echt. Wat meteen opvalt, is het design van de auto.

Smart #5 BRABUS op bergwegen in Portugal.
Foto: MAN MAN

Nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van smart

Op het hoofdkantoor van het automerk uit Leinfelden-Echterdingen moet het een bijzondere meeting zijn geweest. De designers en engineers werden het over één ding meteen eens: “Deze nieuwe smart moet voor de betonnen stadsjungle zijn, maar ook meer kunnen en dit gevoel ook uitstralen.” Die filosofie is in onze ogen dan ook goed gelukt. De premium mid-size SUV is aantrekkelijk. Hij onderscheidt zich van andere EV’s uit hetzelfde segment door een uniek gevormde carrosserie, stoere details en oogstrelende ledverlichting. Deze lijkt rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen.

Smart #5 verlichting, zowel voor als achter.
Foto: Smart Nederland

De smart #5 is met zijn lengte van 4,70 meter en breedte van 1,90 meter daarentegen geen kleintje. In tegenstelling tot de auto’s uit eind jaren 90 en begin 2000. Qua formaat matcht hij de Volvo XC60 en is hij iets groter dan de Škoda Enyaq. Qua design is het beestje wel een stuk unieker. De wielbasis van 2,90 meter zorgt voor veel binnenruimte en een flinke laadcapaciteit. Met 630 liter bagageruimte achterin en een frunk van 72 liter biedt hij ruimte voor de bagage van zeker vijf volwassenen.

smart #5: toekomst van autorijden

Het interieur voelt ruim, de achterbank is elektrisch verstelbaar en er is enkel gebruikgemaakt van premium materialen. Zo beschikt elke smart #5 over een panoramadak, driespaaks multifunctioneel sportstuur, alcantara beklede zijpanelen, carbon of houten inlegdelen en leren stoelen. Een partytrick genaamd ‘kampeermodus’ – hiermee kunnen de stoelen omgeklapt worden en kun je een luchtbed kwijt – maken het, kort samengevat, een praktische premium EV voor het hele gezin.

Laadruimtes Smart #5.
Foto: smart Nederland

Op de eerste dag van deze internationale release van de smart #5 hebben we het enigszins chill. We kunnen onze innerlijke Max Verstappen nog even in rustmodus parkeren. We krijgen van de verschillende engineers en designers van de Duits-Chinese autofusie uitleg over de nieuwe mid-size SUV. Het design wordt besproken, de specificatielijst van alle zes de uitvoeringen wordt ons uitgelegd. We krijgen een demonstratie van de revolutionaire snellaadtechniek en maken dankzij het huisgemaakte infotainmentsysteem kennis met de toekomst van autorijden.

Goed begin is het halve werk

Na een avond slapen in ons hotel en alle informatie opgeslagen te hebben, mogen we de volgende ochtend om 07:30 plaatsnemen achter het stuur van de smart #5 BRABUS. Dit model is speciaal gemaakt voor de sportieve rijders. Naast deze wat meer over-the-top versie van de nieuwe EV, zijn er ook nog vijf andere modellen: Pro, Pro+, Pulse, Premium en de exclusieve Summit Edition.

Smart #5 op bergwegen in Portugal.
Foto: MAN MAN

Wanneer we de sleutel ontvangen van onze zwart met rood gestylede eyecatcher en plaatsnemen achter het stuur gaat het feestje beginnen. Een party zonder goede muziek uit fijne speakers is daarentegen niets. Ook daar is aan gedacht in de elektrische mid-size SUV. Het geluid in de Premium en BRABUS smart #5 wordt geleverd door twintig, speciaal ontwikkelde, Sennheiser-speakers. Door het geluid uit deze speakers is het begin van onze tour door de Portugese natuur in ieder geval al een fuifje om niet te vergeten. Of zoals het Nederlandse spreekwoord luidt: een goed begin is het halve werk.

Smart #5 BRABUS interieurdetails.
Foto: MAN MAN

Fossiele brandstoffen tanken is niet meer sneller

De auto is volgeladen en op het digitale dashboard lezen we een actieradius van 540 km af. Precies zoals in de brochure omschreven. Niet dat dit het einde van de wereld is als we moeten bijladen. Dankzij de 800-volttechnologie kunnen de verschillende smart #5 uitvoeringen, op de Pro na, laden met een 400 kW-snellader en 22 kW type 2-stekker. Hiermee duurt het laden van 10% naar 80% minder dan 18 minuten.

Smart #5 oplaadpunt.
Foto: smart Nederland

Deze snelheid komt mede door het perfectioneren van het temperatuurbeheer. Het instapmodel, smart #5 Pro, heeft een kleiner accupakket van 74,4 kWh. Geen warmtepomp en beschikt niet over de revolutionaire 800 volt-snellaadtechniek. Deze kan aan de snellader maximaal laden met 150 kW en via de kleine stekker met 11 kW. De laadtijd is daardoor iets langer en van 10% naar 80% doe je bij het entry-level in minder dan 30 minuten. De actieradius van de instapper ligt op ruim 460 km.

Zonovergoten hemel, kronkelende bergwegen en adembenemende vergezichten

Enfin, wij hoeven vandaag niet te laden en beginnen aan een onvergetelijke tour door een van de mooiste delen in Europa. Op het 13-inch OLED middenscherm – dat in alle uitvoeringen zit, behalve de Pro – en 10,25-inch dashboard lezen we de route af. Het duurt ruim vier uur alvorens we bij de eerste stop aankomen. Geen snelwegritjes, maar de avontuurlijke route. Precies hetgeen waar het hoofd van design ons gisteren op geattendeerd heeft. De smart #5 moet een mix zijn van een auto die perfect is voor de stad, maar ook prima uit de voeten kan in moeilijkere terreinen. Tijdens de eerste kilometers maakt de EV deze woorden dan ook waar. Onder het genot van een heerlijke houseplaat leggen we de eerste kilometers rustig af.

Smart #5 BRABUS op bergwegen in Portugal.
Foto: MAN MAN

Na volledig wakker te zijn geworden zetten we onze auto in de BRABUS rijstand en kijken we of de speclist naar zijn verwachtingen kan opleven. Daar hoeven we niet veel woorden aan te wijden, want dit is een volmondige ja. Over de kronkelende bergwegen schijnt de zon op ons gezicht en gebruiken we de 710 Newtonmeter koppel en bijna 650 fluisterende paarden op de limiet. De auto ligt strak op de weg dankzij het speciaal ontwikkelde onderstel. Ondanks metersdiepe ravijnen zijn we door de vierwielaandrijving niet bang. We testen of er wel echt BRABUS op de bolide mag staan. Naast een uitgesproken design dat bij deze merknaam past, komen ook de prestaties overeen.

Smart #5 BRABUS op bergwegen in Portugal.
Foto: MAN MAN

Allround EV met scherpe vanafprijs

Na de batterij helemaal leeg te hebben gereden komen we terug bij het hotel om ons klaar te maken voor de terugreis naar Amsterdam. Er wordt binnen de autowereld wel eens gezegd dat elektrisch rijden emotieloos is, maar de smart #5 bewijst het tegendeel.

Smart #5 BRABUS op bergwegen in Portugal.
Foto: MAN MAN

De auto heeft de looks, snelheid en dynamiek die feilloos past bij de moderne man. Met een vanafprijs van € 48.440 krijg je een performance EV die veel van zijn concurrenten overklast. smart is dan ook niet meer dat kleine autootje dat je dwars kunt parkeren in de binnenstad van Amsterdam, maar een serieuze bolide waar je ook rustig mee op vakantie kan met de mannen.

Verschillende Smart #5 uitvoeringen naast elkaar geparkeerd
Foto: Smart Nederland

smart #5 uitvoeringen in a nutshell

Hierboven heb je de volledige rijtest, maar om het kort en overzichtelijk te houden hebben we ook van alle modellen een samenvatting gemaakt. Deze check je hieronder:

Smart #5 Pro

Vermogen: 250 kW
Batterij: 74,4 kWh
Laadtijd: 150 kW DC, 11 kW AC
Aandrijving: RWD
Actieradius: 465 km WLTP
Vanafprijs: € 48.440

Smart #5 Pro+

Vermogen: 267 kW
Batterij: 94 kWh
Laadtijd: 400 kW DC, 22 kW AC
Aandrijving: RWD
Actieradius: 590 km WLTP
Vanafprijs: € 53.440

Smart #5 Premium

Vermogen: 267 kW
Batterij: 94 kWh
Laadtijd: 400 kW DC, 22 kW AC
Aandrijving: RWD
Actieradius: 590 km WLTP
Vanafprijs: € 57.940

Smart #5 Pulse

Vermogen: 432 kW
Batterij: 94 kWh
Laadtijd: 400 kW DC, 22 kW AC
Aandrijving: AWD
Actieradius: 540 km WLTP
Vanafprijs: € 57.940

Smart #5 Summit Edition

Vermogen: 432 kW
Batterij: 94 kWh
Laadtijd: 400 kW DC, 22 kW AC
Aandrijving: AWD
Actieradius: 540 km WLTP
Vanafprijs: € 59.440

Smart #5 BRABUS

Vermogen: 475 kW
Batterij: 94 kWh
Laadtijd: 400 kW DC, 22 kW AC
Aandrijving: AWD
Actieradius: 540 km WLTP
Vanafprijs: € 63.440

Deze content is in samenwerking met smart Nederland