
Steer-by-wire technologie vanaf 2026 in productieauto’s Mercedes-Benz
Mercedes-Benz kun je kennen van luxe auto's voor zakenlui of straatlegale racebolides van inhouse tuner AMG. Deze drie zaken zullen in het komende decennia dan ook niet veranderen, maar de manier waarop deze auto's de bochten de baas zijn wel. Mercedes-Benz zal namelijk vanaf 2026 mechanische stuurstangen vervangen voor 'steer-by-wire-technologie'. Kort samengevat: elektrisch sturen via de boordcomputer en draadjes.
Sturen in de meeste auto’s gaat middels het stuurwiel dat verbonden is aan stangen die gemonteerd zitten aan de wielen. Mercedes-Benz is een van de Duitse automerken die streeft naar vooruitgang – kijk maar eens naar de nieuwe elektrische auto’s van Mercedes-Benz – en doet dit conventionele systeem in de shredder. Vanaf 2026 wordt in de nieuwe modellen het steer-by-wire-systeem geïntroduceerd bij Mercedes-Benz. Een volledige elektrisch systeem dat de voorwielen simpeler zal laten draaien. Dit stukje hightech zorgt ervoor dat het stuurmechanisme, wat nog steeds in de auto zal zitten, aangestuurd zal zijn middels kabels die signalen vanuit het stuurwiel doorvertalen naar de weg. Er zit zo geen fysieke verbinding meer tussen het stuur en de vooras.
Voordelen steer-by-wire Mercedes-Benz
De nieuwe techniek zorgt voor vele voordelen, maar de grootste is waarschijnlijk het gemak. De steer-by-wire van Mercedes-Benz zorgt er namelijk voor dat je tijdens bijvoorbeeld het inparkeren niet meer aan je stuur hoeft te trekken en een kleine draai genoeg is om te manoeuvreren. Daarnaast past het systeem zich dynamisch aan: op hoge snelheid voelt alles vertrouwd en stabiel aan, terwijl je in de betonnen stadsjungle met gemak door smalle straatjes rolt. Het systeem is gecombineerd met achterasbesturing, waardoor zelfs de langste limousines zich als een hatchback laten sturen.
Naast de voordelen op de weg, is het systeem ook uiterst veilig. Mercedes heeft systeem ingebouwd met dubbele signaalpaden, actuatoren én stroombronnen. Meer dan een miljoen testkilometers zijn afgelegd om betrouwbaarheid te garanderen. Zelfs in het zeldzaamste scenario blijft controle gewaarborgd bij het steer-by-wire systeem van Mercedes-Benz.
Design is de baas bij Mercedes-Benz
Een Mercedes-Benz kenmerkt zich door een luxe interieur. Door het nieuwe systeem, zal dit wapenfeit versterkt worden. Er is namelijk geen fysiek stuurkolom meer nodig en daarom is het dashboard opnieuw uitgevonden. Denk hierbij aan een platter stuurwiel die rechtstreeks uit een racewagen lijkt te komen en beter zicht op de kilometerteller. Als kers op de taart zal er ook meer interieurruimte ontstaan.

Mercedes hint ook naar toekomstige toepassingen als gamen tijdens het laden of achteroverleunen in een loungepositie terwijl de auto het werk doet tijdens geautomatiseerd rijden. Alsof je op eerste klas vliegt, maar dan op vier wielen. Iets waar Mercedes-Benz sowieso al de focus op legt. In april van 2025 dropte het merk namelijk al hun privéjet op vier wielen: Mercedes-Benz Vision V, waarschijnlijk met de steer-by-wire techniek van Mercedes-Benz.